• Linnéa och lukas mamma

Hur ofta ska man känna bebisen i v. 30??

God morgon tjejer!!!
    Nu undrar jag hur ofta ska man känna bebisen röra sig i v. 30?? Sen igår kväll har jag inte känt av bebisen så mycket, är det normalt eller ska det kollas upp??

• Svar på tråden Hur ofta ska man känna bebisen i v. 30??
  • LiJo

Den sover nog - jag skulle inte oroa mig. Jag är också i v. 30 och jag brukar framförallt känna bebisrörelser på kvällen. Så här på morgonen är det oftast väldigt lugnt.

• solstraalen

Min lilleman i magen har lugnat ner sig sista tiden och det kan gå flera timmar ibland utan att jag känner något.

Min bm säger att har man inte känt något alls på 6 timmar så ska man ringa förlossningen. Men då ska man även ha prövat å väcka bebisen innan med isvatten osv.

Jag är i v31.

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen i magen.
  • agust mamma

Är i v. 38 och hade lugn bebis i magen igår. Kände endast ett par knuffar under hela dagen och den har tidigare varit ganska livlig. Ringde in och de tyckte att det var lika bra att köra en ctg kurva. Nu är jag ju iofs lite längre gången är vad du är...

Remsan var bra, de puffade igång den lite! Sen kom överläkaren (gammal gubbstrutt som borde pensionerats för länge sen )och tog ett ul för att kolla fostervatten och sen skällde lite på mig för att jag åkt in och kollat. Kul! Hoppas han inte har jouren när jag ska föda barn säger jag...

ALLA verkar säga olika om det här med fosterrörelser! Ring och rådfråga om du är orolig!

• LisaS

Jag är i v 30 och jag känner min bebis nästan hela tiden förutom när jag är uppe och går. Dem säger att man ska känna 10 fosterrörelser per dag.

• Scrapmom

Är i v 31 och här bökas det konstant känns det som.
    Det är ju inte så konstigt att det känns mindre, och att bebis rör sig mindre, den senare tiden i graviditeten. Det finns helt enkelt inte så mycket plats att rumla runt på.
    Har barnet dessutom börjat sjunka ner ordentligt i bäckenet så rör det sig kanske ännu mindre.

• DubaiC

Bra info! Min verkar vara lugn, är i vecka 29

• Skogshallon
    LisaS skrev 2007-04-24 09:11:56 följande:
    Jag är i v 30 och jag känner min bebis nästan hela tiden förutom när jag är uppe och går. Dem säger att man ska känna 10 fosterrörelser per dag.
    Vem är det som säger att man ska känna 10 fosterrörelser/dag? Räcknas hicka med då som rörelse?
    Tycker det är intressant, har läst här på FL om folk som skrivit att man ska känna allt från 6-10 rörelse/dag medans andra menar att så länge man känner något under en dag så är det OK.
  • Skogshallon

Kan ju tillägga att jag själv är i vecka 34 och har en jättelugn tjej i magen. Ibland undrar jag om jag verkligen är gravid, men alla bebisar är ju olika, en del är lugna medans andra är vilda...

• Solsken i blick

Är i vecka 33 och har också en jättelugn bebis. Dessutom har jag moderkakan i framvägg. Känner inte 10 ggr per dag. Känner aldrig av bebisen då jag är uppe och rör på mig, vilket är större delen av dagen i mitt jobb.

• raspberryrevolution

10 ggr per dag säger min BM eller om bebisen bryter sitt mönster, tycker det är svårt att veta när 10 ggr har gått, däremot brukar den vid vissa tider på dygnet vara mer aktiv så jag går efter dessa...

• elinville

Min BM säger också 10 ggr/dag, men tänk på att varje rörelse gäller. Det är alltså inte 10 tillfällen utan vid ett tillfälle kanske den buffar 2 gånger och hickar 5, då är du upp i 7 och bara 3 kvar.

• Jen2006

ÄR i vecka 30 nu och känner av fosterrörelserna ganska så ofta, men olika ofta olika dagar...

Säkraste sätten att få i gång min lille pôjk är att
    1. Dricka vatten (kallt bättre)
    2. Profylaxandas (dvs små korta andetag, vilket ger mer syre till bebben)

Någon av dessa fungerar alltid

• xenaa

jag känner min nästan hela tiden förutom när jag är uppe och går. men annars så känner jag allt från riktigt hårda sparkar till att han trycker upp rumpan. Han brukar gå igång när jag ligger på sidan med. som att han inte tycker dte är skönt hehe.

men som sagt det är olika fårnolika bebisar.
    Han är lugnare måste jag säga från vad han var för nån vecka sen. men det har allt med att göra att det börjar bli trångt och att de börjar sova mkt mera nu.

jag är glad så länge jag får en puff varjedag typ hehe .

och är i v33 förresten

~BF 16 Juni ~ - * är i v. 33* - det är en pöjke i magen
  • Skogshallon

Jaså, är det era BM som säger att man bör känna bebisen 10 gånger/dag!
    Ska själv till min senare i veckan och ska höra efter med henne vad hon säger.
    Tycker ändå det är lite märkligt att säga att man ska känna si och så många rörelser/dag...

• Josefine85

Går in i v 31 på lördag. Min lill* är aktiv så gott som hela dagarna :) Men mest på förmiddagen. De e nog väldigt individuellt hur bebisarna rör sej.

• Wisterialane

Jag är i vecka 31 och känner mycket rörelse men har åkt upp tidigare då jag var lite orolig. Jag fick tippset att lägga en äggklocka på magen och försöka att väcka bebisen. Om du är orolig ring upp.
    Lycka till!!

Svar på tråden Hur ofta ska man känna bebisen i v. 30??