• Turnit

Adoption från Ryssland

Någon som har erfarenhet om adoption från Ryssland??

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Adoption från Ryssland
  • Cessie

När vi började fundera på adoption så var vi inne på Ryssland sen fick vi information att landet var stängt - att presidenten sa nej till adoption.

Vi fick tänka om och när vi påbörjade vår process så brann vi för Kina och det känns så rätt och helt underbart. Vi väntar barnbesked och hoppas få resa i december/januari-08.

Vet ett par här vi bor som hann adoptera från Ryssland innan de stängde och det hade det jobbigt i landet med mutor överallt och lgheten de bodde i badade i mögel. De fick tom muta domaren i domstolen med pengar för att få adoptionen godkänd.

Har hört från annat håll att ett par fick barnbesked när de kom till Ryssland så var det inte det barnet som var på kortet, de hade bytt barn utan att informera dem om detta. Vet inte hur det gick sen...

• Juno

Som Cessie säger så var Ryssland tillfälligt stängt men bör har öppnat igen då det kom 46 barn därifrån förra året, enligt AC:s sida.

Hemska historier finns om alla länder, en del sanna andra säkert överdrivna eller tom skrönor. Själv har jag hört flera konstiga hisorier om bla Kina, men de är ingen grund för att avråda någon från att välja landet. Vi får väl ändå utgå från att AC vet vad de gör och att mutor hör till det förgångna.

Vad jag vet finns det inga Rysslands-föräldrar här på FL. Vi är dock några som har barn från grannländerna Polen, Litauen och Estland. Gör ett inlägg på www.adoptera.nu så kanske du får napp.

• Turnit

Tack för svaren.

Ska kolla vidare. Bra med lite erfarenhet. IVF kan jag utan och innan. Adoption är jag totalt grön på.

Kram till er alla.....

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Cessie

Det jag skrev ang. Ryssland om mutor/boende är sant för jag har hört det själv av paret som adopterade. För det var i det läget då vi funderade på Ryssland själva och då ställde vi massor av frågor till dem om hur det var att adoptera från Ryssland. Vi fick svar på våra frågor av dem och jag skrev då här bla om vad de sa till oss för trådstartaren ville ha information.

Paret som adopterade från Ryssland har nu varit hemma med sin son i 1,5 år ca.

Det finns säkert skrönor och snack om alla länder men det jag skrev gällde det paret vi känner och det var för 1,5år sedan.

• Bivan

Hej! Har 2 barn adopterade från Ryssland. Vi adopterad 1999, då 10 månader gammal och 2002 en 16 månaders. Vi hade inga som helst problem och det förekom absolut inga mutor. Alla berörda behandlade oss och barnen med stor respekt. Oegentligheter förekommer i alla länder, Östeuropa inget undantag.
    Problemet med Ryssland just nu är att det varje år krävs en ny accreditering som gör att verksamheten ibland står still, det pågår oxå en livlig nationell debatt ang. internationella adoptioner. Ryssarna får det oxå bättre och adopterar själva i större utsträckning. Förhoppningsvis kommer utvecklingen i Ryssland gå åt rätt håll så att ryssarna själva ska kunna ta hand om sina barn så att det inte längre är nödvändigt med internationella adoptioner.

Svar på tråden Adoption från Ryssland