• feb2006

blåa streck på ägglossningstestet????

Är det någon som vet vad det är för blåa streck på ägglossningstestet när man tar av hylsan?? Har använt Clearblue digataltest. Ser ju nästan ut som ett pos grav.test...??

• Svar på tråden blåa streck på ägglossningstestet????
  • lax32

Vet inte riktigt vad du menar men min jobbarkompis testade negativt gravtest o positivt ägglossning, men hon va gravid......

• Missnööjd

Vet inte vad det är för nåt, men vet att det _inte_ är något man ska titta på, man ska lite på det digitala resultatet. Trod detta även står i instruktionerna.

• toffla

jag kan tänka mig att det är ett kontrollstreck och ett teststreck men jag är ingen expert.
    Har själv börjat använda cb digitala ältest idag, i fönstret visade att jag inte hade stegring och när jag tog ut stickan var det ett starkt streck som jag tror är kontrollstrecket och ett svagare som jag tror är teststrecket.
    Skriv till CB så får du nog ett bra svar, jag tittar bara i fönstret och bryr mig inte om hur streckerna är på stickan.

• feb2006

Det låter som ett rimligt svar! Läste just i instruktionerna att man inte skall bry sig om strecken på stickan!
    Tack för svaren!

• kantarellkisse

Bry sig om och bry sig om. Det är i grunden ett likadant test som de billiga, men man slipper sjäv bedöma om styrkan är tillräcklig... det vänstra är teststrecket - som blir starkare ju mer LH som finns i urinen. Det är dock inte säkert att de är lika starka vid LH-stegring (som det fungerar med de andra) utan strecket kan vara en aning svagare. Men då säger ju digitalen att det ändå är stegring...

Jag är ombedd av min inseminationsklinik att meddela när strecket blir starkare - innan dosan säger att det är ägglossning på g - så att de kan förbereda att jag troligtvis kommer nästa dag. Och jag förutsätter att de vet vad de pysslar med

• kantarellkisse

"vänstra" jag är ju knäpp Jag menar givetvis det streck som är närmast "kisseremsan" - annars hade du ju kunnat välja hur du höll den för att få äl eller inte...

• Timon
    feb2006; Även om så många säger att man inte ska bry sig om dem så måste dem betyda samma sak som dem strecken på de "billigare" testen. Ett kontrollstreck och sen din stegring. Fick du utlsag på ÄL när du gjorde det? Eller gjorde du ett för att se om du är gravid?
    *I Väntans Tider på en Bebis*
  • feb2006

Det var första gången jag gjorde ett sådant test. Tänkte bara att det kunde vara bra att veta när man har ägglossning inför den stundande bebistillverkningen i sommar... Den visade ägglossning igår och ingen stegring idag i det digitala fönstret. När man drog av hylsan fanns de där blåa strecken som påminde om ett grav.test. (det är nog inte meningen att man skall titta på de strecken utan koncentrera sig på symbolen i fönstret) Detta är helt nytt för mig men menar ni att man kan kontrollera med ett ÄL-test om man är gravid??? Att den inte ger utslag för att man inte får en ägglossning eller vad?? Nyfiken bara.

• Timon

Okej då förstår jag. Det finns dem som gör det.
    De sista frågorna du ställde är jag också intresserad av.
    Det kan ju eventuellt vara så..

• Timon

Vill bara tillägga att det borde ju gå om man känner på sig att man är gravid och man börjar närma sig BIM. Så att folk inte tror att man kan göra det redan i början av sin cykel..

• kantarellkisse

Teststrecket reagerar på LH-hormon i urinen (men också på hcg varför det kan visa när man är gravid, men stickan läser inte av vilken typ av hcg och kan därför visa falskt plus). Teststrecket blir starkare för var dag man har mer LH i urinen. Inte förrän det är riktigt starkt är det vad som kallas "LH-stegring", det som föregår ägglossning. Jag hör till dem som har en skugga av teststrecket redan några dagar efter mens. Det är inte ägglossning på gång då. Digitala tester är bra för att man själv inte behöver bedöma när teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket.

• Timon

kantarellkisse; Vilket bra svar *tack*
    Har det visat sig att du varit gravid
    nån gång då du sett de där svaga strecket på ÄL-testet?
    *Bara lite nyfiken*

• kantarellkisse

Nope. Jag har ännu inte blivit gravid - hoppas på BIM v.22 om ägglossningen tänker vara snäll den här gången. Förra gången kom den så tokigt olämpligt att det helt enkelt inte fanns tillstymmelse till chans att ens försöka.

Jag har varit gravid en gång tidigare i livet - men på den tiden var man fortfarande tvungen att vänta till en vecka efter BIM med att testa. Jag var 16 år så om det nu fanns äl-test var det inte direkt läge... hemskt oplanerat det där... och slutade med mf

Svar på tråden blåa streck på ägglossningstestet????