• en grönsak

Svårt att få jobb som personlig assistent?

Hej!

Dags för mig att söka jobb och jag skulle vilja jobba som personlig assistent men är det svårt att få jobb inom vården? har inte mycket erfarenhet inom det området men jag kan lära mig:)

Ni som jobbar som personliga assistenter,hur trivs ni,är det tungt,vad gör ni?
    berätta allt!

• Svar på tråden Svårt att få jobb som personlig assistent?
  • raspberryrevolution

Att jobba som personlig assistent är det inte viktigast att man har erfarenhet utan att personkemin stämmer, annars vill nog varken du eller brukaren att du jobbar :)

• AnnMarie

Beror på brukaren (den du jobbar hos) om det är tungt eller inte. Jag trivdes jätte bra som personlig assistent. Vad man gör beror också på vad det är för brukare, det kan vara allt från intim tvätt till att gå ut och ta en fika.

• Tesie

Ni som jobbar som personliga assistenter,hur trivs ni,är det tungt,vad gör ni?
    berätta allt!

Det beror helt på brukaren! Vad brukaren behöver för hjälp, och vad du behöver göra!

Jag jobbar som personlig assistent ibland, jag hjälper till vid toabesök, matlagning, påklädning och annat som behövs hjälp med!

Dock klarar min brukare av att göra enklare saker med händerna som att äta själv tex.

• en grönsak

Ja,så klart:) men jag tänkte mest på det här med lyft och intimhygen och liknande men dt är väl sånt man får lära sig..

• en grönsak

Jag är lite rädd för det där med intimhygen,rädd för att jag ska må illa o typ spy,inget illa menat alltså men dt kan ju hända om man skulle byta blöja o så,och jag har aldrig gjort dt förut..

• Bluescreen

en grönsak; det där lär du dej först. Det viktigaste du ska hålla i huvudet är att det ALLTID är värre för den som blir bytt på, det är ingen som vill behöva hjälp med sådant. Ta djupa andetag och ta det för vad det är, det är inte så farligt.

• en grönsak

Ja,det är faktiskt sant- det kan inte vara så roligt o visa allt för en främmande person:(

• Krillans

Jag känner till en hel del om assistens och skulle kunna skriva om det, men jag rekamenderar istället att du går till Google och söker med dessa orden:
    personlig assistent

Där får du fram till flera intressanta hemsidar t ex "Personlig Assistent.com"
    "Du är varmt välkommen att bli medlem i Sveriges största community om personlig assistans.
    Vi vänder oss till personer som på något sätt kommer i kontakt med personlig assistans. Det är allt ifrån den personliga assistenten, brukaren, verksamhetsledaren till den fackliga förtroendemannen. De söker sig till Personligassistent.com för att hålla sig informerade, inspireras och möta likasinnade."

www.personligassistent.com/

Lycka till!

Svar på tråden Svårt att få jobb som personlig assistent?