• bellanbus

Hur många "tår" har katter olika raser??

Jag undrar hur många "tår" olika kattraser har?

Har hört att inte alla ser likadana ut...

Sitter o kollar på min lilla kattunge som har 5 st + en sporre på framtassarna och 4 st på baktassarna....

Min stora katt tillåter inte att jag kollar...

• Svar på tråden Hur många "tår" har katter olika raser??
  • Majsan70

Skeppskatterna har en tå xtra, men de är inte godkända som annat än huskatter mig veterligen. Annars tror jag att alla godkända raser skall ha samma antal???

• bellanbus

Men vad är det "korrekta" antalet?

• Janna84

Alla kattraser har fem tår på framtassarna och fyra tår på baktassarna. Om katten har fel antal tår får den inte användas i avel. Det finns en gammal myt om att norska skogkatter har sex tår men det stämmer inte. Fel antal tår är en defekt och ska därför inte avlas på.

Gravid i vecka 25
  • Bluescreen

Avlar man på skeppskatter får man så kallade "twisty cats", katter med små eller inga framben :-S

De avlas i USA

• bellanbus

Ok, mina är skogisar och det var därför jag undrade, för jag har hört det och visste inte om det var så eller inte...

Tack för svaren!!

• Janna84

Men vad menar du med fem tår plus en sporre? En katt ska alltså ha fem tår på framtassen och då är "tummen" medräknad.

Skeppskatten är ingen godkänd ras utan en benämning på katter med fel antal tår.

Gravid i vecka 25
  • bellanbus

Alltså jag menar 5 tår framme på tassen och sen en liten knopp som sitter nere vid böjen på tassen (alltså där tassen går att böja) den sitter i mitten....

• Tussan05

Men en katt har en sporre längre upp på frambenen precis som hästar tex. Det är inte tummen och inte heller någon tå utan just en sporre.

• bellanbus
    Tussan05 skrev 2007-04-24 18:40:46 följande:
    Men en katt har en sporre längre upp på frambenen precis som hästar tex. Det är inte tummen och inte heller någon tå utan just en sporre.
    Ja då är det den jag menar...
  • Janna84

Då tror jag att jag förstår. Jag är inte så påläst vad gäller hästar så sporre var ett nytt begrepp för mig. Eller brukar inte den vassa "stjärnan" på cowboyskor kallas sporre? *kliar mig i huvet*

Gravid i vecka 25
  • Tussan05
    Janna84 skrev 2007-04-24 18:44:23 följande:
    Då tror jag att jag förstår. Jag är inte så påläst vad gäller hästar så sporre var ett nytt begrepp för mig. Eller brukar inte den vassa "stjärnan" på cowboyskor kallas sporre? *kliar mig i huvet*
    Jo faktiskt så är det samma namn på dessa två. Om man har sett på en häst så kan det se ut som de har en jordklump under knäna på¨insidan, det är det som är sporren. Samma namn har då alltså metallbeslagen man sätter på hälarna med lite olika utseenden (stjärnan på en cowboy). Så nu vet ni det
  • LillaLulla

Oj, här lär man sig varje dag! Trodde det var så att skogskatter hade en extra tå. Läste om twisty cats, så hemskt! Avlar man verkligen såna djur?

• Enkiteng
    Tussan05 skrev 2007-04-25 10:11:24 följande:
    Jo faktiskt så är det samma namn på dessa två. Om man har sett på en häst så kan det se ut som de har en jordklump under knäna på¨insidan, det är det som är sporren. Samma namn har då alltså metallbeslagen man sätter på hälarna med lite olika utseenden (stjärnan på en cowboy). Så nu vet ni det
    Den hårda knölen på hästben heter kastanj. Sporrar på hund och katt är en "extratå" med klo en bit upp från tassen, sporrar i ridutrustning är metallpinnar av olika slag som sätts på hälarna.
  • Tussan05
    Enkiteng skrev 2007-04-25 15:31:30 följande:
    Den hårda knölen på hästben heter kastanj. Sporrar på hund och katt är en "extratå" med klo en bit upp från tassen, sporrar i ridutrustning är metallpinnar av olika slag som sätts på hälarna.
    Ja men en kastanj och en sporre trodde jag var samma sak? Haha, blir mer och mer förvirrat. Men en sporre på hund och katt har väl inga klor, det är ju tummarna som har klor, alltså fyra (eller 5 om det är en skeppskatt) tår, en tumme en bit upp och en sporre längre upp.

Ang sporrar med stjärnor så ser de ju inte ut så längre utan som med små pinnar 5,10 el 15mm osv
  • Enkiteng

Inte riktigt samma sak. Hittar ingen bra bild på nätet men har en bra i en bok. Så här ser den ut: Längst ner på tassen, både fram och bak, sitter normalt fyra tår med varsin klo och trampdyna, och en större trampdyna innanför dem. En liten bit upp på framtassen sitter även en liten "tumme" med klo och liten trampdyna (femte tån). Ytterligare lite längre upp finns två små trampdynor utan klor, "carpal pads". Dessa trampdynor motsvaras på häst av "kastanjen" som sitter nere i hovskägget och kastanjen uppe på benet.

Det du kallar sporre på kattens framben är nog trampdynan, så då är det ju samma som på hästen.

Extra "tår" med klor en bit upp på bakbenen kallas sporrar. Vissa hundraser ska ha sådana, t ex lundehund och beauceron. På andra raser tar man ofta bort dem. Annars har ju bakben normalt bara 4 tår, och ingen "tumme".

Ok, nu blev det väl rätt rörigt, men i normalfallet: fram 5 tår inkl tummen, bak 4 tår, (ev "tumme" bak = sporre).

Skeppskatter har fler tår:
    sv.wikipedia.org/wiki/Skeppskatt

Andra sporrar:
    en.wikipedia.org/wiki/Spur

• Janna84
    LillaLulla skrev 2007-04-25 14:21:47 följande:
    Oj, här lär man sig varje dag! Trodde det var så att skogskatter hade en extra tå. Läste om twisty cats, så hemskt! Avlar man verkligen såna djur?
    Nej, man avlar inte på katter med onormalt antal tår eller andra skadliga defekter. Åtminstone inte i Sverige...
    MamaNikita skrev 2007-04-25 15:15:26 följande:
    min ena katt har 6 klor på ena framtassen?
    Det förekommer både fler och färre tår och behöver inte betyda att djuret lider. Dock ska man inte avla på katter med onaturligt antal tår.
    Gravid i vecka 26
  • MarinaP

Det är kanske lite sent att skriva i denna tråden, men såhär är det: Skeppskatter kan ha fler än en extra tå eller olika antal tår på tassarna. De kallas skeppskatter för att det har blivit inavel och då uppstår missbildningar, (om man sätter två katter på ett skepp till havs, en hona och en hane så får de ungar och sedan parar sig alla med varandra). Skeppskatter har oftare problem med tarmar och magbråck.

Det finns ingen speciell kattras som har fler tår. En vanlig katt har 5 tår fram och 4 tår bak = 18 tår.

Min katt har 5 + 2 tår på framtassarna och 4 + 2 tår på baktassarna = 26 tår.

Katten med flest tår i världen (27 st) finns med i Guiness rekordbok.

Svar på tråden Hur många "tår" har katter olika raser??