Recept på smörgåstårta
Nån som har nått bra recept på smörgåstårta som dom vill dela med sej?
Skriv gärna ut hur många skivor bröd d ska vara. Jag ahde täntk göra på vanlig formfranska och inte på landgångar
Nån som har nått bra recept på smörgåstårta som dom vill dela med sej?
Skriv gärna ut hur många skivor bröd d ska vara. Jag ahde täntk göra på vanlig formfranska och inte på landgångar
Ingen?
Börjar känan mej liite desperat
Mitt recept:
1 st pågens rostfranska
Fyllning 1: Mimosasallad med tärnad skinka eller kassler
Fyllning 2: Räksallad med hackat ägg.
Garnering: Blandad gräddfil/majonnäs smetas över hela tårtan. Tänk på att inget av smetet skall synas när du har garnerat färdigt, så lägg på tätt med tex skalade räkor, tomatskivor, gurkskivor, skivat ägg, citron, skinka, sallad etc etc.
Jag brukar köpa grönsallad i kruka och liksom "klä" in sidorna på tårtan med, smedetas fast uppepå toppen, garnera ända ut på kanterna.
Smarrigt!!
tifflan: Mmm, lätt gott Till hur mågna personer räcker en såndär?
Den brukar räcka när vi har typ födelsedagsbjudning för familjen ca 10 pers ( + en extra bit till kocken senare på kvällen )
I storlek blir den en bricka!?
En sån här www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&langId=-11&productId=13286
tifflan: Ok, då vet man ungefär hur mycket man ska göra
Brukar göra nån av dessa fyllningar:
1. Tonfisk, ägg, rödlök, dill, majonäs och gräddfil
2. Skinka, rödlök, persilja, mjukost och gräddfil
3. Räkor, lök, dill, majonäs och gräddfil
Godast blir det om man får tag på "jättetekaka", min syster jobbar på ett bageri/konditori där de gör smörgåstårtor med denna tekaka. Jättesmarrigt blir det.
Har inga speciella mått, tyvärr.
Tarren: Tack, d var just fyllnignar jag behövde Får exprementera fram
elenore: tackar
Fleeer fyllningar
Gärna nån som går bra för en 1åring att äta (é till sonens 1års kalas
)
Puffar på..har inte kommit fram till nått än ju
Jag brukar göra såhär:
Fyllning 1: 2 delar creme fraiche, 1 del majonäs, tärnad hamburgerkött, fintärnad äpple, salt & vitpeppar.
Fyllning 2: 2 delar creme fraiche, 1 del majonäs, tärnad rökt skinka, fint tärnad gurka , salt & vitpeppar(skrapar ur innehållet, samt skalar gurkar först).
Fyller bottnarna dagen innan, så blir dom saftiga och goda . Brukar köpa rektangulära färdiga bottnar typ tekaka.
På serveringsdagen rör jag ihop 2 delar creme fraiche, 1 del majonäs smat salt & peppar, och stryker över hela tårtan. Klär kanterna med ost, sen kan man dekorera med vad man än önskar, räkor, gravlax, tomat, gurka, ja, går nog att variera i oändlighet...
Lycka till!
emma04: tackar
Nu längtar jag massor över att få göra smörgåstårtorna E ganska sugen på d nu
Smörgåstårta med polarbröd
Fyllning
1 burk tonfisk flingor
1 burk ananas kross
1 tub laxmajonäs
1 tub majonäs
Blanda allt och sätt mellan brödskivorna,garnera överst med kokt ägg,räkor,tomat o gurka
Lizn: Mmm, lätt smaskigt Får göras nångågn när sambon inte ska ha. Han hatar både tonfisk och ananas