• miasiv

Enkel efterrätt?

Ska ha lite folk här på valborg. Jag jobbar tyvärr den dan och tänkte om nån har ett enkeöt recpet på en dessert som går att förbereda dan innan?

• Svar på tråden Enkel efterrätt?
  • rullgardina75

annanaspaj med glass till kanske
    finns recept på ica.se

• lönnemåla

Päronhalvor med after eigth o vaniljglass!

• Bohman

Cheesecake...
    det är juh supergott, och sen kan du bara ta fram det från frysen  strax innan det ska serveras...
    blanda i lite daimkulor stället för digestivekex, det bli supergott!!!

• ulle 73

cheesecake...(som man fryser)

• miasiv

Bohman: Ska man utesluta digestivekexen helt?

• Vallie

gör chockladmousse, super enkelt, bara smälta choklad och hälla det i gräden och så i med äggulor.
    Det kan du göra dagen innan utan problem.

ännu piffigare blir det om du gör olika, t.ex. en på vit choklad och en på mörk, då kan du varva de i portionsglas så det blir olika lager med mousse, snyggt och enkelt

• iconic

Hemgjord daimglass (snabbvariant)

Vispa vaniljvisp hårt (det ska gå att vända på skålen)
    Krossa daim och blanda i (1 dubbeldaim per vaniljvisp)
    Blanda och täck bunken med plastfolie. Frys in.
    Ta upp och tina lite före servering. Servera med varma bär, gärna hallon. Suveränt gott! Alla kommer att tro att du stått där och delat på ägggulor och vitor och krånglat. Blir snyggt också när man vänder upp glasstårtan på ett fat. Ringla gärna bär över och runt omkring.

• Irme

Lite annorlunda och nyttigare chokladmousse.

1 dl turkisk yoghurt
    1 tsk råsocker
    1 msk kakao (eller mer, efter smak)

Rör ihop ingredienserna och låt stå kallt någon timme. Servera med nötter, frukt eller kex.

• iconic

2 vaniljvisp och 4 dubbeldaim räcker till ca 8 pers tror jag

• miasiv

Vallie: har du recpet på chokladmousse?

• iconic

Annan snabb dessert är att skära upp massa frukt och lägga i ugnsform. Banan, kiwi, jordgubbar, hallon, det man tycker om. Hacka vit choklad och strö över. Gratinera i ugn ca 10 min på grill, tills chokladen fått lite färg. Servera med vaniljgräddglass! Mums

• Mala1

Strö krossad maräng i en form. Krossa ett paket Maryland cookies till pulver. Vispa 2 pkt vaniljvisp och häll i kexkrosset. Häll detta över marängen och ställ i frysen till det fryst.

Smaskens!

• Bohman

--->Miasiv
    Jag brukar göra det, men det går säkert att ha både och...
    kan juh bli för mycket annrs...men jag vet inte..
    har aldrig provat!!
    ska du ha mycket gäster?!
    du kan juh göra olika, en med digetivkex, o en med daim...
  • tinna

Superenkelt:

Yoggi delikatess vanilj (sån som man köper i plastbytta på fot)
    tinade bär, hallon och blåbär
    krossade digestivekex

grunda med vanilgyoggi i serveringsskålar, strö bär över. Eventuellt lite råsocker eller vaniljsocker på det och till sist kexkross. Kan knappast bli enklare och är vansinnigt gott

Kramar och Ramar!
  • tifflan

Halvtinade hallon med vaniljkesella och smulade digestivekex.
    Serveras i tex litet glas (portionsstorlek) superenkelt!

• Vallie

här är en länk, www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=3216&tlfo=0
    hittade detta på tasteline och kommer hålla fast vid den efterrätten så länge jag lever, blir inte enklare...

• gagge

Vaniljpannacotta
    Ingredienser: 6 portioner
    4 dl grädde
    1 dl mjölk
    100 gr strösocker
    1 vaniljstång
    2 gelatinblad
    Pannacotta
    1. Börja med att lägga gelatinet i kallt vatten cirka 10 minuter.
    2. Blanda under tiden grädden, mjölken och strösockret i en tjockbottnad kastrull. Skrapa ur vaniljstången och lägg även ner fröna i kastrullen. Du ska också låta själva stången koka med, men den tar du sedan bort.
    3. Koka upp och tag kastrullen från plattan. Tillsätt det urkramade gelatinet och rör tills allt löst sig och blivit till en slät massa.
    4. Låt det hela svalna en stund och slå sedan upp i 6 kaffemuggar, ställ in dem i kylen och låt det stå och "stanna" i kylen minst 4 timmar, Garnera med tinade styck frysta hallon.

• Solaris

Gillar ni dajm? varför inte dajmglass!

Dajmglass (4 portioner,dubbla för ca. 8 port)
    4 äggvitor
    1 dl strösocler
    4 dl vispgrädde
    4 små hackade dajm alternativt en påse dajmkulor
    1 msk sirap
    1 msk vaniljsocker
    Vispa äggvitor&socker i ca.5 minuter. Vispa även grädden i en annan skål.  I en tredje skål blandar du sirap,hackad dajm/dajmkulor samt vanilsocker tillsätt grädden och ägg/sockerblandningen och  vispa till en smet . Frys in i kransform,gärna över natten.

Svar på tråden Enkel efterrätt?