Hur räknas ersättningen på a-kassan ut?
Kan man räkan ut på ett ungefär vad man får i ersättning av a-kassan?
Kan man räkan ut på ett ungefär vad man får i ersättning av a-kassan?
puff
puffar igen..
Har för mig att man fick 80% av inkomsten. Fast jag var bara arbetslös 4 veckor hösten 2003 så jag är inte helt säker.
Så här skriver "min" a-kassa:
www.aea.se/sa_beraknas_din_dagpenning22.aspx
får jag flika in lite bara?
jag har en dagersättning på 499 om dagen. hur många dgr per månad får man akassa? 5 dgr/vecka bara? eller 7? o sen är det vanlig skatt på det eller?
carola...bra sida! Tack!
kidA: det är skatt på dom 499,-. Sedan får du bara ersättning 5 dagar i veckan.
om man haft två olika löner under ett år.
Kan man ta nått mitt emellan dem när man ska räkna ut ca ersättning?
sunnyflower
så 500*20=10 000-3000 i skatt ungefär då?
ja då "tjänar" jag på att lämna in mina sjukskrivningspapper då. för sjukskriven blir jag ju alla 30 eller 31 dgr.
kidA fast om ersättningen är beräknad på samma lön får man en lägre dagpenning från försäkringskassan, men för fler dagar, för den ersättningen skall ju oxå bli 80% av lönen.
KidA, du "tjänar" oavsett på att vara sjukskriven eftersom det är begränast antal dagar du kan vara arbetslös med bibehållen a-kassa. och efter ett antal dagar (100?) så sjunker ersättningen till 70%.
KidA, du "tjänar" oavsett på att vara sjukskriven eftersom det är begränast antal dagar du kan vara arbetslös med bibehållen a-kassa. och efter ett antal dagar (100?) så sjunker ersättningen till 70%.
vonkis: A-kassan räknar ut hur många kronor per dag du tjänat i genomsnitt under de senaste 12 månaderna och sedan får du 80% av det - enkelt uttryckt. Har du haft månadslön delas den på 22. Sen kan alltid andra saker påverka, som om du varit sjuk eller gjort ngt annat under den 12-månadersperioden.