• vonkis

Hur räknas ersättningen på a-kassan ut?

Kan man räkan ut på ett ungefär vad man får i ersättning av a-kassan?

• Svar på tråden Hur räknas ersättningen på a-kassan ut?
  • carola1977

Har för mig att man fick 80% av inkomsten. Fast jag var bara arbetslös 4 veckor hösten 2003 så jag är inte helt säker.

• kidA

får jag flika in lite bara?

jag har en dagersättning på 499 om dagen. hur många dgr per månad får man akassa? 5 dgr/vecka bara? eller 7? o sen är det vanlig skatt på det eller?

• Sunnyflower

kidA: det är skatt på dom 499,-. Sedan får du bara ersättning 5 dagar i veckan.

• vonkis

om man haft två olika löner under ett år.
    Kan man ta nått mitt emellan dem när man ska räkna ut ca ersättning?

• kidA

sunnyflower

så 500*20=10 000-3000 i skatt ungefär då?
    ja då "tjänar" jag på att lämna in mina sjukskrivningspapper då. för sjukskriven blir jag ju alla 30 eller 31 dgr.

• Shira

kidA fast om ersättningen är beräknad på samma lön får man en lägre dagpenning från försäkringskassan, men för fler dagar, för den ersättningen skall ju oxå bli 80% av lönen.

• katten korven

KidA, du "tjänar" oavsett på att vara sjukskriven eftersom det är begränast antal dagar du kan vara arbetslös med bibehållen a-kassa. och efter ett antal dagar (100?) så sjunker ersättningen till 70%.

• katten korven

KidA, du "tjänar" oavsett på att vara sjukskriven eftersom det är begränast antal dagar du kan vara arbetslös med bibehållen a-kassa. och efter ett antal dagar (100?) så sjunker ersättningen till 70%.

• Shira

vonkis: A-kassan räknar ut hur många kronor per dag du tjänat i genomsnitt under de senaste 12 månaderna och sedan får du 80% av det - enkelt uttryckt. Har du haft månadslön delas den på 22. Sen kan alltid andra saker påverka, som om du varit sjuk eller gjort ngt annat under den 12-månadersperioden.

Svar på tråden Hur räknas ersättningen på a-kassan ut?