• Sasseluring

24-timmars EKG

Har lidit av många extraslag på hjärtat nu i några månader.... Hemskt jobbigt....
    Nu har jag äntligen fått remiss o ska nästa vecka få en sk event recorder som ska registrera hjärtrytm o puls.
    Det stod på kallelsen att man kunde ha den i upp till en vecka på sig!!!!!!

Helt plötsligt blev jag super nervös....tänk om de hittar något konstigt??
    Är det någon här som har haft en sådan där mackapär på sig?? Hur lång tid ttog det i så fall för er innan ni fick provsvaren??

• Svar på tråden 24-timmars EKG
  • Northen light

Jag har haft en sådan mackapär på mig många gånger. Har dock bara haft den ca 24 timmar per gång. Tror det brukar ta någon vecka att få provsvaret...men det är säkert olika.

• Mira26

Hej Igen !!
    Har haft en på mig, gick jättebra.
    Had dock inte några besvär under det dygnet utan fick bara ett brev hem efter någon vecka om att allt såg bra ut.
    Hade gärna velat att det visat några extraslag så man kunde uttala sig om de men men...
    Lycka till iallafall, går säkert bra..
    Skriv gärna o berätta sedan..

• Max mamma

Har åxå haft en sån apparat på mej men bara i 24timmar.
    Jag har problam med hjärtklappning-därför ville man kolla på mej under ett helt dygn.

Svaret kom i postlådan dryga veckan efter jag hde haft den på mej.Dock var inget "fel" på mej förutom att jag har hög puls tydligen.
    Äter betablockerare mot hjärtklappningen.

Det är ju bra om dom upptäcker det om det är ngt fel på dej så kan man göra ngt åt det!
    Tror dock att det inte är det!

Lycak till!
    Camilla

• Magglo

Hej! Det finns två sorter av långtidsregistrering:
    bandspelare som du har på dig 24 h som registrerar alla hjärtslag och som sedan analyseras
    alt. två är  några elektroder med en liten, liten dosa till som du har på dig en vecka. Du byter själv elektroderna dagligen och vid duschning osv. Varje gång du känner besvär trycker du in knappen och då spelar dosan in just då och vid analys visar det sig om det du känner av är normalt eller patologiskt. Båda metoderna är mycket enkla och du ska leva precis som vanligt. Det brukar ta ca 2 veckor innan din läkare har svaret på undersökningen. Extraslag har alla människor och det är inget farligt alls. Är det mer än 4 % av dygnet kan det ev. vara idee´att gå in med medicin av typen betablockerare. Hoppas det går bra för dig!

• Sasseluring

Tack så mycket Magglo!!!

Har redan fått Inderal mot mina extraslag...men de ville se efter ordenligt vad det var för sorts extraslag det handlar om.

Jag tror då att jag ska ha den dosan som man ska ha i en vecka, efter som jag ska få den en fredag eftermiddag. Har för mig att läkaren på akuten (en månad sedan) sa något om att jag själv skulle kunna spela in när något kändes konstigt.

Tack för era svar!!!!

• Magglo

Då är det helt klart ett R-test du kommer få. Det är inte jobbigt alls att ha den på sig, jag har haft det ett par ggr i studiesyfte under min medicinutbildning. Precis som du hört ska du trycka på knappen när du känner av besvär. Då kan man sen vid analys gå in och se om det visar någon arytmi just när du har besvär. Bra att du är under behandling!

Svar på tråden 24-timmars EKG