• Anonym (ätas ?)

Vad utav detta kan man äta ?

Vad utav detta kan man äta/dricka utan risker för barnet när man är gravid ?

Halloumiost
    Ostbollar/chips
    Mjukost
    Juicer med konserveringsmedel och färgämnen
    Läskedrycker-hur bra är det eg. ?
    Glandin 25-gurkörtsolja, eller Jättenattljusolja
    Johannesört thè
    Naturkostpreparat-vilka är bra och vilka är osäkra angående risker ?

Sedan skulle det vara trevligt om någon här hade en fullständig och konkret lista över vad som är jättebra och viktigt att äta när man är gravid.
    Jag vet ju detta med Folsyra och Järn, men vill ha mer konkret så att man kan göra recept utifrån detta.

• Svar på tråden Vad utav detta kan man äta ?
  • Alle
    www.slv.se

Där står särskilt att man ska vara väldigt försiktig med naturpreparat när man är gravid då de inte har genomgått samma kontroll som läkemedel.

Halloumi - om den är upphettad till bubblande het
    ostbollar/chips - ät på
    mjukost -ät på
    juicer - inga rekomendationer att undvika - det beror på dig själv
    Läskedrycker - samma där, inga rekomendationer
    Glandin 25-gurkörtsolja, eller Jättenattljusolja och Johannesört thè - jag skulle avstå men vet faktiskt inte säkert, det bör stå något på förpackningarna
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11632&epslanguage=SV

Gällande just hälsokost
    Råd vid graviditet och amning

När du är gravid eller ammar bör du vara försiktig med hälsokostprodukter, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för fostret eller barnet. Använd därför inte naturmedel eller hälsokostpreparat utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare.

Det finns hälsokostprodukter som är bevisat olämpliga att använda när man är gravid eller ammar. Men det är ännu vanligare att det saknas forskning om effekter av medlen under graviditet och amning.

Använd inte ginseng och kalabasskrita

Gravida och ammande kvinnor bör helt undvika ginseng-produkter. Var även försiktig med algprodukter med högt jodinnehåll, eftersom överdosering kan vara skadligt.

Kalebasskrita, bland annat känt under namnet "Calabash chalk", används mot illamående av gravida kvinnor från Västafrika. Det kan innehålla höga halter av bly och är därför direkt olämpligt för gravida att använda. Andra namn på produkten kan vara "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone".

Foster och små barn är känsligare än vuxna

Ofta saknas kunskap om de ämnen som ingår i hälsokostpreparat transporteras över till fostret via moderkakan och om ämnena tas upp av fostret. Inte heller vet man om dessa ämnen transporteras över till bröstmjölk, eller hur de tas upp hos barnet som ammas.

Eftersom fostret och det nyfödda barnet kan vara betydligt känsligare än mamman, bör man vara försiktig med hälsokostpreparat. Rådgör med läkare eller barnmorska innan du använder dem.

Följ alltid doseringsrekommendationen

Det är skillnad på att använda kända och beprövade produkter, som till exempel vitaminer och spårämnen, och de mera okända hälsokostpreparaten. Men även för välkända ämnen är det viktigt att följa doseringsrekommendationerna, och att undvika överdosering. Exempelvis är A-vitamin nödvändigt för både mamma och foster, men överdosering kan vara skadligt. Läs mer om A-vitamin i Kostråd för gravida, på länken till höger.

Man kan behöva extra järn och folsyra

När man är gravid behöver man mycket järn, folsyra och kalcium. Ofta kan man få i sig det extra man behöver via maten. Läs mer i Kostråd för gravida.

En del gravida kvinnor behöver extra järn och folsyra i form av tabletter från 20:e graviditetsveckan och till graviditetens slut. Prata med din barnmorska om vad som gäller för just dig.

Normalt behövs inte ytterligare tillskott av andra vitaminer och mineraler. Om man ändå oroar sig för att inte äta en allsidig kost kan man ta en multivitamineraltablett om dagen.

Om du är gravid och vegan

Om du är gravid och äter vegankost kan du behöva råd av en dietist för att planera maten så att du får i dig tillräckligt av alla näringsämnen. Bland annat kan du behöva extra vitamin B 12. Läs mer i Kostråd för gravida.

• Anonym (ätas ?)
    Alle skrev 2007-04-24 20:48:53 följande:
    www.slv.seDär står särskilt att man ska vara väldigt försiktig med naturpreparat när man är gravid då de inte har genomgått samma kontroll som läkemedel.Halloumi - om den är upphettad till bubblande hetostbollar/chips - ät påmjukost -ät påjuicer - inga rekomendationer att undvika - det beror på dig självLäskedrycker - samma där, inga rekomendationerGlandin 25-gurkörtsolja, eller Jättenattljusolja och Johannesört thè - jag skulle avstå men vet faktiskt inte säkert, det bör stå något på förpackningarna
    Hoppsan. Senst jag stekte Halloumi har jag för mig att jag åt en liten bit som blev kvar på skärbrädan, och jag stekte bitarna bara, det bubblade inte om dem. Vad kan hända då egentligen om man ändå fått i sig detta ?
  • Anonym (ätas ?)

Förresten, hur är det med Aloe Vera juice ??

• Malleballebuse

halloumiost går alldeles utmärkt att äta. Inte farligare än vanlig hushållsost. Är pastoriserad precis som nästan all dessertost ex brie, grönmögel och fetaost. Är den inte det så är det alltid väldigt väl märkt.
    Färska räkor är också helt ok då dom är kokta.

• Alle
    Anonym (ätas ?) skrev 2007-04-24 20:55:08 följande:
    Hoppsan. Senst jag stekte Halloumi har jag för mig att jag åt en liten bit som blev kvar på skärbrädan, och jag stekte bitarna bara, det bubblade inte om dem. Vad kan hända då egentligen om man ändå fått i sig detta ?
    Det som kan hända om osten är gjord av opastöriserad mjölk är att du kan få listeria - ytterst liten risk - det är en rekomendation från SLV - inte ett budord modell Du Skall Icke.. Nu står det inget om just Halloumi på deras sida men jag vet att det är fritt fram för Fetaost.
    I Sverige måste alla mjölprodukter som inte innehåller pastöriserade ingredienser märkas med det.

Det där lilla som du åt - det finns inget du kan göra åt det, sluta oroa dig och tänk efter före nästa gång istället.
  • Alle

Fast Brie och mögelostar står på undvik-listan.

Däremot ska du veta att ALL ost är okej om den upphettats till bubblande het, dvs ca 70 grader.

Svar på tråden Vad utav detta kan man äta ?