• Anonym

vad händer om man blir sen med hyran?

har aldrig blivit det men om man pga sjukdom eller glömska inte har möjlighet och blir en dag sen. vad händer då??

• Svar på tråden vad händer om man blir sen med hyran?
  • Bajby

Ingenting, inte en dag. Men efter en dryg vecka kommer en påminnelse av hyran + påminnelseavgift.

Jag älskar dig A
  • Anonym

En dag, ingenting skulle jag tro. I värsta fall kan man väl få någon liten extrakostnad på nästa hyra, typ nån hundralapp.
    Händer det vid upprepade tillfällen är det dock värre och du kan förlora kontraktet.

• Nevada

du får en påminnelse om det går mer än 1dag tror jag..

• Anonym

Om hyran bara bli 1 dag sen så händer det inte så mycket. Vanligtvis brukar man väl få en betalningspåminnelse efter 1-2 veckor.

• Thèresé  1982

Beror väl lite på vem man har som hyresvärd...detta är i från graflunds.

Vad händer om man inte betalar hyran i rätt tid?
    Hyra skall alltid betalas i förskott. Det betyder senast sista vardagen i den månad som inträffar innan den månad den avser. Att betala hyran för sent är en form av misskötsamhet som vid upprepade förseelser kan medföra risk för att man blir uppsagd! Vi debiterar dröjsmålsränta på de inbetalningar som görs för sent, dvs efter förfallodagen. Dröjsmålsräntan uppgår till 8 % plus referensränta som fn är 2 %, dvs totalt 10 %, och beräknas från förfallodag och till dess betalning skett. Dröjsmålsräntan påförs vid nästkommande aviseringstillfälle. De hyresgäster som efter 10 dagars försening ännu inte betalt hyran kommer dessutom att få ett sk inkassokrav där det även påförs en inkassoavgift som för närvarande uppgår till 160 kr.

Svar på tråden vad händer om man blir sen med hyran?