• Melami

Kallskuren rostbiff?

Jag var på 50 års kalas idag och där bjöds det på kallskuren rostbiff. Jag valde skivor som endast var svagt svagt rosa, men nu nojjar jag ändå för att det kanske var dumt av mig att äta det. Maten stod framme i ett svalt kök o hade nog stått framme ett tag med tanke på att gäster kom o gick hela tiden.. Bör jag vara orolig?

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF Okt -
  • Svar på tråden Kallskuren rostbiff?
  • Kristin24

nej det är ingen fara...så mkt lär du inte fått i dig. Man ska äta allt med måtta..som min pappa säger. (han kommer aldrig ihåg vad jag får o inte får äta)

Go och glad Kexchoklad
  • lata kocken Johanna

nej var inte orolig

risken är ytterst liten

att det skulle vara toxoplasma i rostbiffen är ganska otroligt eftersom de köttslag som oftast innehåller T. Gondii är vilt och lamm - och inte ens de innehåller det speciellt ofta

svenskt nötkött är i princip säkert men för att vara 100% säker på att det inte ska finnas T.Gondii i så kan man frysa köttet till minst -20grader i några dygn

den största risken på rostbiffen är att det finns listeria på men även om det finns så krävs det ganska stora mängder mikrober eftersom det är dosberoende

för mer info - läs min pres

• Rusty

Att den stått framme har inget med saken att göra. När det gäller dåligt förvarad mat är det listeria man är orolig för, den hinner växa till sig och bli farlig om mat förvaras dåligt men det är inget som händer på några timmar, det där rör mest opastöriserad ost och vaccumpackat och sånt.

När det gäller rått kött är det däremot toxoplasma man är orolig för. Den dör vid 65 grader. Om rostbiffen verkligen bara var rosa och inte röd/blodig så har den varit uppe i över 65 grader och är ok att äta.

• Melami

Tack för era svar!

Nej rostbiffen var inte det minsta blodig utan vissa skivor var lite mer rosa, men jag valde dom som var brunaktiga eller endast pyttelite rosa fallifall.

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF Okt -
  • lata kocken Johanna

Rusty har rätt tukk ganska stor del

anledningen till att man inte behöver fundera på listeria pga att det stått framme är för att listeria klarar sig ganska dåligt i konkurrens med andra mikrober

DÄREMOT klarar den sig fårhållandevis bra i kalla och syrefattiga miljöer. Så mat som stått i kylen i en vecka eller vaccade produkter som närmar sig bäst föredatum kan utan att vara dåliga innehålla skadliga mängder listeria

rostbiff som produceras kommerciellt brukar sprutas med nitrit eftersom man inte får sälja varor som inte värmebehandlats på rätt sätt. Och nitritet gör att man kan låta produkten bli varmare än vad färgen visar eftersom nitrit gör köttprodukter rödare(eller mer rosa)

• Rusty

Johanna,
    Men det innebär ju fortfarande att rostbiff som bara är rosa definitivt är ok att äta? Och att rostbiff som stått i rumstemperatur några timmar inte är skadligt för ett foster (av den andledningen)?

• lata kocken Johanna

japp, det var bara anledningen som jag ville klargöra lite mer hur saker och ting hänger samman.

hade samma rostbiff stått i kylen i ett antal dagar innan den stod framme på bänken några timmar så hade det kunnat finnas listeria i såpass stor mängd att den klarat konkurrensen bättre och kunnat föröka sig i snabbare takt än i kylen, då hade det varit en mikrobbomb

• Rusty

Ah, du menar så. Att det HAR med förvaringen att göra? Ja det såklart, jag menade bara att de där timmarna i rumstemperatur inte spelar nån roll i sig.

(Men risken är ju minimal, för man får ju vara alldeles tossig om man har rostbiff till femtioårsskivan i kylen en vecka före kalaset, den blir ju inte direkt kul av det...) (fast det har du ju redan sagt också)

• lata kocken Johanna

japp det har med förvaring att göra oxå

det som är lurigt med listeria är ju just det att den kan föröka sig även i syrefattiga och kalla miljöer vilket de flesta andra sjukdomsalstrare inte gör

Svar på tråden Kallskuren rostbiff?