• vis69

    Tidig pubertet?

    Hej! Har en son som fyller 12 i sommar. Det känns som att han redan är på väg in i puberteten! Han har fått hår under armarna, antydan till mustasch på överläppen (om han fått könshår vet jag inte eftersom han aldrig skulle visa sig naken för mig), fett hår, och nu har rösten varit så hes senaste tiden (målbrottet?). Är det inte lite väl tidigt????

  • Svar på tråden Tidig pubertet?
  • iconic

    Det låter inte jättetidigt tycker jag. Minns att några i klassen drog iväg på längden och kom i målbrottet i sjätte klass.

  • Melancholic

    lite tidig är han väl men inte väldigt tidig. skulle tro att det finns någon i varje klass som är lite tidigare och när jag var i den åldern så fanns det iaf några man visste som börjat komma in i målbrottet osv. är ju jätteolika. mina bröder var nog 14 kanske men 12 är ju inte så långt ifrån. brukar ju ligga nånstans mellan 12-16 skulle jag tro..

  • Rude Billy

    jag började utveckla bröst och fick min första mens när jag var 10.. så det är nog inte så tidigt ändå..


    Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Jomppelina

    Det låter inte så tidigt, om jag skall jämföra med mina pojkar. Det är ungefär där de har börjat sin pubertala förutveckling. Målbrottet har nog dröjt tills de har varit nästan 13 ungefär, och sen har det varat en tid. Men kroppsbehåring etc började lite tidigare. När de har varit fjorton har tillväxten tagit ordentligt fart och de blev kring 180-190 på väldigt kort tid. Över en sommar nästan.

  • Jomppelina

    Målbrottet, inte hesheten då, utan när de pendlar upp och ner från gällaste till mörkaste och inte riktigt kan styra det som kommer ut ur munnen tonmässigt.

  • abnocto

    Hamnar alltid rösten i det där pendlandet eller kan rösten bara mörkna utan "problem"?

  • Jomppelina

    Vet ej, mina pojkar har åkt bergochdalbana i rösterna, men det kan säkert vara olika.

  • Melancholic

    abnocto: tror det är lite olika det där. min erfarenhet av familj och killar i ens närhet är att vissa låter det värre för än andra. vissa märker man det knappt på, bara någon dalning någon enstaka gång och vissa är det jättemycket för.

  • Jano

    *skrattar* Oj då, det kunde vara min son du skriver om.
    han fyllde 12 i december och då blev vi lite oroliga jag och hans styvfar för han var så hes, hesheten gick heller inte över utan escalerade så till vida att rösten bröts. När en två veckor gått så kom vi på det...han var ju i målbrottet:)

    Min lilla bebis vars fötter jag pussat på luktar numera apa om de "små" fossingarna (stl 42). När han ropar på mamma så låter det inte längre:mammammmammammma utan mer som en grov cigarrrökande tjockis med den grövsta rösten någonsin.

    vad hände??

    Och jo, jag tycker att det är tidigt.

  • Mimmi 66

    Min två äldsta söner har också kommit i puberteten tidigt, vid ungefär samma ålder som din son.
    Det är tidigt, men absolut inte onormalt!

  • Mi74a

    Min son som fyller 12 år nu i Juli har också kommit i puberteten. Började märkas för ca 1/2 år sen med rösten, småfinnig hy, fett hår, humör svängningar osv. Tyckte också att det var lite tidigt. Ingen i hans klass har kommit i puberteten än så han tycker att det är lite pinsamt.

  • hemligemollgan

    Det är normalt att några i varje årskull är tidigare än andra. Jag kom in i puberteten vid 10-11 års ålder, ungefär som den tidigaste tjejen i vår klass. Det var lite knepigt i typ 6:an då klasskamraterna var ett huve kortare och jag fick börja raka mig. Sen jämnar det snabbt ut sig i 9:an hade de flesta vuxit om mig och ingen tänkte mer på det. Vi är alla unika!

  • Justin
    vis69 skrev 2007-04-25 08:35:47 följande:

    Hej! Har en son som fyller 12 i sommar. Det känns som att han redan är på väg in i puberteten! Han har fått hår under armarna, antydan till mustasch på överläppen (om han fått könshår vet jag inte eftersom han aldrig skulle visa sig naken för mig), fett hår, och nu har rösten varit så hes senaste tiden (målbrottet?). Är det inte lite väl tidigt????


    Bra att du inte ser honom naken, det skulle bara frustera honom. Att vara i puberteten vid 12 är nog litet tidigt men dess värre inte allt för ovanligt för det kan vara pinsamt att vara den enda i klassen som är det. Själv fick jag litet hår på snoppen när jag var 10 och det var pinsamt både i duschen i skolan och hemma för mamma kollade mig upp till 13-årsåldern (jag var inte så utvecklad då heller trots mitt tidiga puberalinträde). Att bli sedd naken av det motsatta könet är frustrerande för pojkar över 9-10 men många mammor tittar på dem ändå  för de skäms också för att "säga ifrån", så det är mycket med det här. Min son blev väldigt frustrerad av att gymnastikfröken kollade pojkarna i duschen under årskurs 4-6 och ändå var han helt outvecklad ända tills han började 8:an.
  • realnarnia

    Nej, han är precis i tid :). Tjejer kan ju komma in i puberteten när de är 9-14 utan att det är onormalt, killar kommer något senare 11-16, allt är som det ska. Att han inte vill visa sig naken för dig är också ett tecken pubertet.

Svar på tråden Tidig pubertet?