• Puffen

"Pruttig" av amning??

Min son är snart 3v.
    Han har blivit SÅ gasig, han har ont i magen och gnäller och spänner sig så det är svårt att få en lugn och mysig stund vid amning.
    Han sover gott på nätterna men dagarna består endast av små korta tupplurar och massor av gnäll.

Kan det bero på vad jag äter?
    Har undvikit tomat men det har inte hjälpt...

Finns det annat som jag äter som kan påverka?

• Svar på tråden "Pruttig" av amning??
  • Fru Indosaurie

lök, bönor, kål, vindruvor..
    finns säkert en massa andra saker också..
    kan du inte ge minifom eller vad det heter?

• MammaFia

Allt kolsyra kan få dem gasiga oxå.
    Liksom sötsaker (som man lätt stoppar i sig när man går hemma, iaf jag )

Släpp fångarne loss det é vår
  • Jennisita

han kanske får i sig mycket luft vid amningen,,,

• EmA

Tindra var också precis så som du beskriver i början, BVC tyckte då att det var lite tidigt att börja trixa med vad jag stoppade i mig men jag var ändå försiktig med kaffe. Hon fick minifomdroppar och det blev kanske något bättre men inte helt bra. Nu är hon 3 månader och vi har slutat med minifom för ett tag sen, jag tycker fortfaranade att hon är väldigt gasig men den lilla magen måste ju vänja sig. Nu reagerar hon dock väldigt på just tomat så det kan jag inte äta.

tycker du skall prata med BVC och kolla vad de säger men det är väldigt vanligt att de är så här i början, magen tar tid på sig att vänja sig vid den nya maten. Det kan ju dock vara mjölkprodukter också men jag hade nog väntat innan du börjar utesluta det för det är ju rätt trixigt.

Lycka till och hoppas att det bara är en liten ovan mage som behöver vänja sig vid mjölken.

Mamma till Tindra 070112
  • Puffen

Gav min förstfödde Minifom men jag tyckte inte det gav så mycket resultat...
    Kanske ska testa alla fall.

Är SÅ less på att inte äta vad jag vill, lök, tomat och koffein har jag undvikit.
    Är våldsamt sugen på tomat och Cola light (som jag är beroende av), känns som när jag slutade röka... Är SÅ sugen!! Bara ett gals... Hade varit SÅ gott!!

Har undvikit alla drycker med apelsin också.

• Zoe888

Så apelsin och tomat skulle vara problem? Hade tänkt surfa efter tips på gasbildande men nu fick jag ju veta lite direkt Vår tjej på femochenhalv vecka har problem med gaser, har ingen koll på hur mkt jämfört med andra barn. Om hon ska ligga och sova själv blir det lätt samma som för dig om dagarna. Hon behöver sova nära mig (i säng eller långsjal) eller somna i vagn eller bilbarnstol i rörelse. När hon väl sover djupt vaknar hon inte helt av gaserna och när hon får sova ordentligt kan hon ofta hantera dem bättre. Försök testa fram vad som får ditt barn att somna djupt. När det gäller sjalen kan hon tokgnälla när jag knölar ner henne i den, men snart så somnar hon och sover djupt och gott. Kan prutta i sömnen utan att vakna permanent. Lycka till!

• Lishon

MJÖLK! Mjölk brukar vara det första man provar att avstå ifrån eftersom det är vanligt att de reagerar på det.

• Rigmor Mortis

Shit. Kan apelsin och tomat ge problem alltså? Jag som dricker ett stort glas apelsinjuice varje morgon.. (och ja, hon är lite pruttig)...

• Puffen

Vill inte skrämmas men på BVC sa hon att apelsinjuice kan ge barn som ammas dålig mage, ont i magen.
    Men ett glas om dagen spelar nog ingen roll.

Dricker inte mjölk men använder mjölkprodukter i matlagning och har en skvätt mjölk i te.

Idag har jag testat att lägga lilleman på mage i sin säng när han ska sova, VILKEN SKILLNAD!!!
    Han har bajsat i sömnenoch det luktade prutt i hela rummet men han har varit jätte glad och mysig hela dagen!

Han har andningslarm isin säng, därför vågar jag låta honom sova på mage.

Svar på tråden "Pruttig" av amning??