• Pirum

Kostnad för att installera tvättmaskin?

Hej!

Vi håller på att bli med bostadsrätt och jag har en fråga som jag hoppas någon begåvad och hjälpsam person kan svara på:

Om man ska installera en tvättmaskin i ett badrum som inte haft detta förut, vad kan det kosta på ett ungefär om man låter en hantverkare göra det?

Elurtag finns för detta men inte vatten så man får väl koppla om från handfatet på något sätt.

Så en uppskattning av detta vore fantastiskt bra!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kostnad för att installera tvättmaskin?
  • principisessan

Tror en kompis fick betala 500 kr för det.. men jag kankse minns fel.

• SVejsan

Beror på hur många delar ni behöver kompletera med.

Elektrikern tar väl kring 400 kr inkl moms/timme,
    Rörmokaren hamnar väl där också (Om ni behöver byta något för anslutningen så kostar det väl material, beror på hur man löser det), Om det är fast installation på elen MÅSTE en elektriker utföra det. VVS får man göra om man vet vad man gör (och bostadsrättsföreningen tillåter det).

• Nicke

Jag gör allt sånt själv så det kostar materialkostnad.
    Nu hjälper ju inte det dig men ändå.

• Pumisen

Hej! Min sambo jobbar med det där och jag tror att dom tar ca 700 kronor för en installation...men jag kan ha fel...han är på jobbet så jag kan inte fråga honom, men jag vet att han pratade om 700 nånting när han hade varit o fixat en tvättmaskin!!

• Pirum

Tack så mycket!

Punisen: Om du har möjlighet att fråga din sambo vore det kanon! Det ska alltså dras någon slags vattenledning till tvättmaskinen men annars ska det bara vara att ställa dit den och koppla in till elen tror jag.

/loly som inte nysnittad vill kånka tvätt, tvååring och bebis över gården i oktober...

• Nicke

Behövs ju avlopp också. :)

• Pirum

Jo, såklart. Men det måste väl gå att ansluta till handfatet eller badkarets golvbrunn?

• Nicke

Jo, men om det inte blir snyggt så måste man ju dra rör för det och det kan ju ta lite tid. :)
    Om maskinen hamnar nära handfatet så kopplar man bara på under handfatet ja. :)

• Ningla

Det kostade ett sexpack med corona : ) Underbart med kontakter : )

Vet att det inte hjälper di men iaf : ) Lycka till : )

♥ 12 dagar till bf ♥
  • Miss Lau

För oss kostade det ca 1000 kr för rörmokaren och ca 500 kr för elen om jag minns rätt. Alltså 1500 kr, fast det är ett par år sen. De kopplade på maskinen under handfatet hos oss.

• Pirum

Tack valmar!

Men om man räknar grovt med max 10 000 inklusive inköp av en vanlig tvättmaskin så borde det inte bli mer iallafall?

• Nicke

Ojdå. Det blir en dyr tvättmaskin.
    Bör inte kosta mer nej om de inte behöver bygga om endel av badrummet.

loly skrev 2007-04-25 14:19:15 följande:
    Tack valmar!Men om man räknar grovt med max 10 000 inklusive inköp av en vanlig tvättmaskin så borde det inte bli mer iallafall?
  • Pumisen

Ska höra med honom så fort han kommer hem från affären....snart alltså

• Pumisen

Pumisens sambo: Hej. på Electrolux service tar vi ca770:- för jobbet (30min+besöksavgift)+ eventuellt material. vatten går att koppla på kallvatten ledningen till handfatet med enkla vvs metoder, och för avloppet går det att byta ut rören om det inte redan finns vattenlås under handfatet. kanske kompliserat men men..  tvätta lungt..

• Suskiv

Vi betalde inte mycket för vattenkransbytet. Var tvugna att byra kran för att få uttag till tvättmaskins vattenslangen. Elen drog vi lite sådär lagom brandfarligt med en skravsladd från köket.

I vår nuvarande lägenhet så fanns redan vattenuttag och el inkopplat så det enda vi behövde var att släpa in obäket till tvättmaskin och be min far koppla in det i eldosan. Vattenslangen kopplades snabbt i uttaget och avloppsslangen häger på badkarskanten.

• Eelle

vi fick erbjudande av elektrikern som jobbar för vårt bostadsbolag att installera för 300:-

• LillaÄrtan

Gick på 1000:- för oss...

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • Pirum

Åh tack så mycket!

Då har vi ju råd med en torktumlare också!

Svar på tråden Kostnad för att installera tvättmaskin?