• Flaxa1

Hur lång livslängd har eternit?

Nån som vet? Hittar lite motstridiga uppgifter. Nån säger 50 år, andra flera "livstider", vilket i mina öron låter som flera hundra år. Vad stämmer?

• Svar på tråden Hur lång livslängd har eternit?
  • timberhochmandie

Oj, typ hur lång som helst... :-/ Var sitter det och varför undrar du?

• principisessan

hehe.. skumläste lite snabbt o tyckte det stod eremit
    en terrnit.. ingen aning

• Tina83

men varför säger dom att eternit är så farligt?

är det för miljön eller för att det är nå farligt ämne?

• Nananas

Eternit är gjort av asbest och ska inte brytas isär så att man andas in det damm som blir. Plockar man bort skivorna hela utan att de skadas är det inget farligt, eller om de bara ligger liksom, det är när man bryter i materialet det blir farligt. Man kan ju förstås ha mask o bra skyddskläder på sig.  Allra bäst är att ha en firma till att ta bort det, men det kostar en del...

*Let love be your energy*
  • alsesani

I eternit finns asbest som ju är jättefarligt.
    Så länge eternitplattorna fortfarande är hela är det inte så farligt men när de går sönder kommer det asbestdamm.

Det behövs inte mycket för att kunna förstöra lungorna. Vilket kan ta flera år så man märker det inte genast.
    Det kan räcka med att man tvättar arbetskläderna för att få i sig detta.
    Det är därför bara specutbildade rivningsarbetare får riva eternit.

Jag har också hört livstidslängd på det.

• guinevere

Mer än 50 år iaf. Har en vän i ett hus byggd -37 med takplattor av eternit och de håller än.

Eternit är en underhållsfri blandning av asbest och cement. Så länge plattorna är intakta är de ok men har man sönder dem sprids giftig asbest.

• mimmiliten

Så länge det sitter där det sitter är det inte farligt och det kan hålla hur länge som hälst.. Det är vad jag har lärt mig. Vi letade hus ett tag då håller man sig ganska upp to date.

• Rymdmamma

vi är jätteglada att det sitter på sommarstugan.. det är ju typ underhållsfritt o ser bra ut.. behöver inte måla huset..

• Flaxa1

Tack för svaren och länkarna!

Vi tittar på hus så därför har vi börjat fundera.

Det kan sitta både på tak och väggar.

Det verkar ju inte så dyrt att ta bort eternit ändå. Någon som har gjort det? Vad kostade det att klä om huset?

Svar på tråden Hur lång livslängd har eternit?