• SnuttanSnuttan

Stuvade makaroner?

alltså.. kalla mig knäpp.. men hur gör man stuvade makaroner?

E det bara mjölk man häller i, när makaronerna e kokta.. eller ska man ha nåt annat också?

• Svar på tråden Stuvade makaroner?
  • Pinup Car Cruiser

jag kokar makaronerna i mjölken, tycker det blir godare.
    Men vissa kokar i vatten och sen häller de på mjölk och lite redning.

• MiaL

står ju på makaronpaketet hur man gör.
    det är gott att ha i muskotnöt tycker jag..

• aktuelle

stuvade makaroner. det finns olika recept, men baara mjölk funkar.

• Disela

Jaggör en riktig stuvning, smälter smör, i med mjöl och spär med mjölk tills den är tjock och krämig. låt puttra ett tag, annars smakar den mjöl.
    kanske 50 gr smör
    1 dl mjöl
    mjölk efter tycke
    salt och peppar

Väntar på Krypet
  • jacke83

Stuvade makaroner

Stuvade makaroner är ett gott och enkelt recept att göra.
    Ett enkelt recept på vardagsrätten stuvade makaroner. Receptet är baserat på Kungsörnen Gammaldags Idealmakaroner med en normal koktid på 7-8 minuter.

Tid: 30 minuter

4 portioner

Du behöver:
    5 dl makaroner (Kungsörnen Gammaldags Ideal)
    1 liter mjölk
    0,5 tsk salt
    ev. malen peppar
    ev. muskotnöt

Gör så här:
    Använd en kastrull med tjock botten eller en kastrull i teflon för att minska risken att det bränner fast i botten.

Koka upp mjölken och tillsätt salt och makaroner.

Detta ska nu stå och koka på svag värme i 25 minuter så att makaronerna blir riktigt mjuka. Se till att du rör om några gånger så att det inte

bränner fast i botten.

Om man vill ha ytterligare smak kan man tillsätta lite peppar eller riven muskotnöt under tiden det kokar.

www.recepten.se/recept/stuvade_makaroner.html

www.google.se/search&q=stuvade+makaroner&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=lr%3Dlang_sv

• principisessan

kokar makaronerna i mjölken, dock måste du röra om hela tiden så att det inte bränns vid..

• PrimaElv

alltså stuvade makaroner är fan inte lätt alltså=)
     jag brukar göra en vanlig vit sås på mjölk,mjöl o lite smör (salt,vitpeppar).. kokar ihop det sen häller jag i dom redan kokta makaronerna.
    många stuvar ju makaronerna direkt i mjölken men jag har slutat med det för jag bränner dom alltid!!!
    stort lycka till!!

• MissKate
    Småtokig skrev 2007-04-25 15:18:19 följande:
    Jag gör en botten rednign vid sidan om.
    Japp, jag med. Orka röra och passa i typ 40 minuter.. Nej tack.
  • Cat3

Enklast/magrast är att koka dem nästan klara i saltat vatten hälla av vattnet och sen koka klart dem i mjölk. Lättmjölk och snabbmakaroner fungerar bra. Salta och peppra med svartpeppar efter smak.

• LA Woman

Det är skitenkelt att koka makaronerna i mjölken! Man får passa mjälken tills den kokat upp, sen häller man i gammeldags idealmakaroner, sänker värmen och lägger enkronor på spisplattan under grytan. Då behöver man bara röra nån gång då och då, de bränner inte vid.

~♥~Stolt mamma till Matilda & Felicia~♥~
  • nr3

men blir det tjock go geggamojja om man kokar direkt i bara mjölk??

Svar på tråden Stuvade makaroner?