• alexis2006

Fråga ang. TBC-sprutan...!

Min grabb fick den idag! Fick reda på i efterhand att de får ett fult ärr på överarmen efter den.. blev faktiskt lite ledsen, men men.. bättre med ett ärr än en sjukdom utan sprutan.. nån med erfarenhet av detta??

Kram

• Svar på tråden Fråga ang. TBC-sprutan...!
  • Teskedsmamman

Det är inte nödvändigtvis att man får ärr... jag har tagit den och har inget ärr...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.28) BF - 070723
  • Den där Linn

Ja, mina pojkar har som ett ärr efter den...

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • pk vanilla

min son tog den för ett tag sen och vet inte ännu om han kommer få ett ärr. men det e la mest troligt jag och mina syskon har alla ärr efter den. inget man tänker på

• Lillknoppen2

Dottern har en liten grop på armen. Själv har jag en jätteful grop i låret efter att jag tog den vid 7-års ålder. Men jag föredrar ärren framför sjukdomen. Även om jag hade föredragit ett bättre vaccin totalt sett men det är ju en annan historia!

• Jenny7804

Min tjej tog den nu. Frågade då doktorn för jag hade sett en tråd här ang det. Min stora tjej har nämligen märke kvar. Då sa hon att man ska få ett ärr annars är den inte rätt gjord. Så då blev jag lugn. Jag var den yngsta i Svedala som blev friskförklarad när jag var 2 år. Jag fick TBC av min pappa när jag var 1 år.

• 3 barn i familjen

min yngste son fick sprutan som nyfödd eftersom vi bor utomlands, nu är han 8 månader och har en liten kula på armen. såsmåning om (säkert efter någin månad) kommer det att gå hål på den och då rinner det ut lite gegga och man ska undvika att stället blir vått vid bad. det blir sen ett litet ärr, men det är ju bara tecken på att sprutan tagit. min tjej som är 4 år har ett litet litet ärr på armen, men min äldste som är 7 fick aldrig något ärr, dvs det blev aldrig någon varkula som sprack, men vi har kollat ändå att han har imunitet mot tbc...
    varför får era barn sprutan? vi bor i bulgarien, så därför...

• alexis2006

Tack för alla svar.. vi får se då.. hoppas hon är duktig på att ge sprutor då! Jag var inte med idag.. :( men som ni skriver, hellre ett ärr framför TBC!!

3 barn i familjen skrev 2007-04-25 20:57:23 följande:
    min yngste son fick sprutan som nyfödd eftersom vi bor utomlands, nu är han 8 månader och har en liten kula på armen. såsmåning om (säkert efter någin månad) kommer det att gå hål på den och då rinner det ut lite gegga och man ska undvika att stället blir vått vid bad. det blir sen ett litet ärr, men det är ju bara tecken på att sprutan tagit. min tjej som är 4 år har ett litet litet ärr på armen, men min äldste som är 7 fick aldrig något ärr, dvs det blev aldrig någon varkula som sprack, men vi har kollat ändå att han har imunitet mot tbc...varför får era barn sprutan? vi bor i bulgarien, så därför...
    Min sambo är bosnier och har mycket släkt i Bosnien som kommer och hälsar på titt som tätt, plus att vi ska åka ner snart och hälsa på.. därför fick han sprutan!
  • SatuSv

min dotter fick den sprutan igår...o jag har själv fått en o har ett ärr...

Svar på tråden Fråga ang. TBC-sprutan...!