Femte sjukan
Finns det någon vars barn har haft de?
Min minsta har fått de nu och de ser ej så trevligt ut
Finns det någon vars barn har haft de?
Min minsta har fått de nu och de ser ej så trevligt ut
Femte sjukan? vad e de?
En barnsjukdom. Lider enormt med den lilla som har fått de enligt läkaren. ser ut som om jag slagit han över båda kinderna.
Ska iofs googla lite om den nu men de e sååå tråkigt o googla
Okej, nej då vet jag inget om det.. Är et nått som går över?
Dom sa att de går över.
Hittade info. Slänger ut de här:
Vanlig barnsjukdom
Femte sjukan, även kallad den femte barnsjukdomen, drabbar oftast barn mellan fem och femton år. Även vuxna kan få sjukdomen.
Typiskt för femte sjukan är ett kraftigt rodnat utslag på kinderna. Utslaget ser ut som rodnaden efter ett slag eller en örfil. Ibland har barnet bara utslag, men feber och värk i kroppen kan också förekomma. En del, framför allt vuxna, kan få ont i lederna.
Hos de allra flesta är femte sjukan en lindrig åkomma som går över av sig själv utan kvarstående besvär. Om en gravid kvinna smittas av femte sjukan kan fostret, i mycket sällsynta fall, bli allvarligt sjukt. Gravida som misstänker att de fått femte sjukan bör därför ringa sin barnmorska för råd.
Japp mina tre har haft det plus min mans pojk.Ser inte så kul ut men har för mig att det gick över på en vecka typ.
ims67: Vad ska man göra när den lilla bara skriker, är brännhet över de röda partierna. Fick en skarp tillsägelse när jag frågade om jag kunde ta kylbalsam eller något liknande.
Min mans son hade en salva som han fick utskriven om klådan blev för svår.Vet tyvärr inte vad den hette för han var hos sin mamma då.Mina egna barn klarade sig utan salva, ring vårdcentralen och kolla med dom.
Mina barn har haft det i vinter o de tyckte det var skönt när jag smorde med en vanlig bassalva på utslagen, det liksom svalkade lite. De hade utslag förutom på kinderna, där det började, sen också på armar ben o mage. Utslagen försvinner efter nån dag, men så kan det komma nya utslag på andra ställen under några dagar. Lite feber hade deockså, men mådde bra annars bra.
Till TR:Hur har det gått med din lilla och femte sjukan?
Fy vilka hemska utslag... vårdcentralen säger att man ska badda kallt ej använda salvor men jag köpte parfymfri lotion och smörjde in han iaf.
Avskyr o se han lida så...
Ja jag förstår dig,undra vad min mans son hade för salva.Men hans ex kan tyvärr få ut det mesta,hon är typ stammis på vårdcentralen.
vissa har tur. I min by dvs stockholm har man ej en stammis chans på apoteket
Jag funderar på om min son har det oxå, röd flammig på kinderna, ser ut som om han har legat och gnott hårt mot kudden. Som kontaktseksem ungefär. Det började i fredags och idag såg det värre ut. Han har ingen feber och verkar må bra. Verkar inte störa honom.
Hur vanligt är det tro?