Betsa el lasera ekfaner?
Har två tvbänkar som jag är så sjukt trötta på,skulle vilja få dom mörkare. De är i ekfaner,går det att puttsa med sandpapper & sen betsa el lasera eller är "skivan"(faner) för tunt för att suga upp betset?
Har två tvbänkar som jag är så sjukt trötta på,skulle vilja få dom mörkare. De är i ekfaner,går det att puttsa med sandpapper & sen betsa el lasera eller är "skivan"(faner) för tunt för att suga upp betset?
Har en fråga som inte är svar på din men inte helt orelevant (hoppas jag får låna din tråd). Vad innebär det att betsa? Jag läste nyligen att det var ett ganska billigt sätt att göra om köket på men har ingen aning om vad det betyder. Är det svårt att göra? Är det väldigt dyrt?
Å, det kan jag svara på:) bets är en slags trä olja som finns i olika nyanser.Om man slipar tex bords skivan & sen oljar "betsar man in bordet,med trasa eller pensel & gnider. Det som jag tycker är snyggt är när "ådrerna" i träet blir mörkare. Jag jorde så med vardagsrums bordet, det va ljust & nu är det mörkt lite som indiska (butiken) stil,ser nästan bränt ut.
Puffar lite
Ja, fanér är oftast bara ett par millimeter tjockt, så att sandpappra ytan så att betset kan tränga in gör ju att det inte finns så mycket trä kvar... Dessutom är ju ofta fanéret lackat och då är det ju extra svårt att "rugga" upp ytan. Du kanske kan lacka bänkarna i en annan färg, fast det är ju svårt att behålla "trä"känslan då.. Äsch, måla dem i en riktigt fin färg istället om du är supertrött på ekfärgen!
Hoppas mina råd stämmer, om det finns något yrkesknep jag inte vet om vore det superkul att få höra det!
Hmm, ja du har ju rätt,det är så tunnt..svårt! jag skulle vilja ha kvar träkänslan.Vill ha en mörk bets så det nästan blir svart.
Väntar ett tag till så kanske vi får reda på något yrkesknep:)
Annars blir det penseln & efter det panik & sen nya bänkar;)