Ond knöl efter rakning
Jag rakade underlivet o benen förra veckan, igår kände jag en ond knöl i ljumsken, den sitter inne i huden, men på utsidan är det en blå prick, när jag känner på den bränns det jättemycket, det gör jätteont,
Jag rakade underlivet o benen förra veckan, igår kände jag en ond knöl i ljumsken, den sitter inne i huden, men på utsidan är det en blå prick, när jag känner på den bränns det jättemycket, det gör jätteont,
är det en finne kanske? en sån som sitter inne i huden och som man inte kan klämma?
Kan man ha det? Så det kan inte vara något farligt?
Du har fått en böld.. Du MÅSTE få hål på den och tvätta med alsollösning sen..
Jag har ofta fått såna och dom gör OOOONNNNTTTTT....
ja visst. om jag inte har rakat mig på länge, och rakar mig på nytt kan jag få det. men fortsätt att raka dig och huden kommer att vänja sig.
Hårsäcksinflammation....ta o köp alsollösning på apoteket och kompress och dränk in kompressen i alsolen och sätt på och låt sitta över natten och gärna på dagen med, så drar det ut "skiten"... Vänta inte för det där är en typ av inflammation som om den inte får komma ut går inåt och kan sprida sig till lymfsystemet...
Jag får det jämt, och två gånger har jag varit tvungen att äta penicillin för att jag gått för länge med det...
Men inte hjälper det att ha alsolsprit på , det är ju massa hud utanpå? Ska jag sticka hål på den, eller vänta, det kanske blir en finne, eller ska jag ringa läkaren?
Du behöver inte sticka hål på den, alsolen DRAR ut det, jag lovar, det kan ta ett till två dygn...
Sticker du hål på den själv kan du få ännu mer skit in där...
Ska du ha hål på den så gå till en gynläkare....men jag tror inte att det behövs om du köper alsol o kör med det..
La på en kompress, det kylde skönt
Ja det brukar gå rätt snabbt om den är "mogen" men har du sårtejp så tejpa fast en kompress så du har den hela tiden...det kommer o klia lite i den sen när det börjar hända grejer, det viktiga är att inte ge sig
Syns det på kompressen när det kommer ut något eller kliar det bara?
Tack för hjäpen
Nja, det går ju hål sedan på knölen och ut kommer var...typ som ur en finne...och det syns på kompressen...men jag brukar blöta upp kompressen med jämna mellanrum så att där nästan jämt är alsol på kompressen (och byt såklart då och då)...
Hoppas det går snabbt!!
Har haft exakt samma sak 2 ggr och den kommer bli mycket stor, så var det för mig. jag gjorde ingenting fick stå ut till en sprack av sig själv, jag försökte småtrycka på den själv lite o tillslut sprack den o kom en massa var o blod. Det är inget farligt men f*n vad ont det gör!!
Jag kan inte småtrycka på min, den är så ond så det går knappt att känna på den, bara nudda den känns
TS: låt den vara tills den blir mer "mogen" vänta några dagar, gör ju bara ont på dig annars! Tycker synd om dig
Jag börjar mer fundera på om det är din lymfkörtel som du beskriver....man har ju en sådan i ljumsken...och den kan bero på någon form av infektion...kolla så att du inte har en "böld" någon annan stans där du rakat dig..
Första gången jag fick det då började det med att jag fick svullna lymfkörtlar och jag satte inte det i samband med en liten knöl längre ner...
jag har inga svullna lymfkörtlar, utan det är en knöl som sitter liksom mer ut på benet än i ljumsken, o längre ner
Jag rakade mig förra veckan är det inte lite sent att få knölen nu
Nja, det är inte sent om det blivit en inflammation...det kan ju ta lite tid för en sådan att gro..
Ett tips är att varje gång du rakat dig fortsätt några dagar efter med att skrubba huden, på så sätt håller man bort ev smuts eller att hårstråna går inåt.. Finns ju sådana vantar man kan skrubba med...
Nu är det nog dock för sent för det, men kör med alsol så kommer det att ge sig!!!