• Tre älskad­e barn
    Äldre 26 Apr 10:43
    12103 visningar
    33 svar
    33
    12103

    Vad tycker du om "Stockholmska"?

    Ja, vad tycker du om Stockholmsdialekten? Fundersam

    Själv är jag skåning och gillar inte stockholmskan..Hemlis


    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Svar på tråden Vad tycker du om "Stockholmska"?
  • klicka­nn
    Äldre 26 Apr 10:47
    #1

    låter ok. Är själv stockholmare så jag lever ju i den och har lite svårt att säga så mkt om den. Men RIKTIG stockholmska med E ist för Ä, typ nu ska vi ETA ist för ÄTa- är ganska fult tycker jag. Min mor pratar så och det låter såååå fel *s*

  • bigmac­oco
    Äldre 26 Apr 10:49
    #2

    Fint = trevligt!! Min mamma är fr Stockholm, så för mig låter det trevligt och tryggt. Pratar lite så själv, med inslag av dalmål/östgötska/göteborgska!!

  • Anna Paulit­a
    Äldre 26 Apr 10:49
    #3

    Jag är ju stockholmare själv så jag har svårt att ha en åsikt. det är ju så här folk pratar liksom, funderar inte på om det är fint eller fult.

    Däremot tycker jag mycket om göteborska!

  • JuNi03­06
    Äldre 26 Apr 10:54
    #4

    Bor i stockholm så jag är ju van att folk pratar så, har aldrig direkt tänkt på det. Däremot finns det vissa dialekter som låter gräääsligt.

  • leijha
    Äldre 26 Apr 10:55
    #5

    Jag gillar inte stockholmska. Tycker det låter lite snobbigt
    Jag har iofs svårt för det flesta dialekter. Gillar inte skånska o göteborska heller. Men gotlandsmål o lulemål tycker jag är fint.

  • Äldre 26 Apr 10:56
    #6

    Ful, fast skånskan är ännu värre, den är riktigt gräslig!

  • LilJ
    Äldre 26 Apr 10:58
    #7

    tycker det låter överdrivet på nått sett och lite snobbigt. men tycker varken inte att det är fult, men skpnska och gotlänska har jag väldigt svårt för!!

  • Äldre 26 Apr 11:48
    #8

    Finns ju massa olika dialekter i sthlm, men jag röstar på fult för jag tänker på så som Hoa Hoa Dahlgren snackar Gillar inte slang och sånt skit.
    Men skånska är myyyyycket värre!


    DIF i själ och hjärta
  • azofia
    Äldre 26 Apr 11:50
    #9

    Vilken stockholms-dialekt är det som åsyftas?

  • Mirami­s 1980
    Äldre 26 Apr 11:58
    #10

    Vackert säger väl jag då, e ju iof Sthlm:are själv, men jag tycker faktiskt det är den finaste dialekten. Norrlänska (min pappa är från Älvsbyn) och "skaraborgs:ska" (maken är från Skövde) är gulliga dialekter me =)
    Skånska e fulast...


    ♥ Stolt mamma till fyra pojkar födda -01, -03, -04 & -06 ♥
Svar på tråden Vad tycker du om "Stockholmska"?