• maadicken

tvättbara amningsinlägg. funkar dom??

vad är dom gjorda av??
    suger dom upp bra, eller blir dom sjöblöta fort??
    bra eller dåliga tycker du??
    vart finns dom och vad kostar dom??

tänkte att det kanske är ett bra allternativ. jag läcker inte mycket alls, mest på nätterna.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Svar på tråden tvättbara amningsinlägg. funkar dom??
  • Pico

Jag använder ull-inlägg från www.minimundus.se och tycker att de funkar jättebra. De värmer även brösten o förhindrar mjölkstockning.

• anhna

jag skulle vilja säga att det nog hänger på hur mycket du läcker om de funkar eller inte. Jag köpte ett gäng tvättbara från just Minimindus och efter ca 5 minuter så hade jag läckt igenom dem fullständigt. Men jag läckte verkligen enormt mycket och de enda amningsinläggen som någorlunda funkade för mig var de svindyra som Thermobaby och Pigeon. Så läcker du bara lite tror jag att de är kanon, men läcker du mer så är de mindre bra.

• Suddisen

jag har tvättbara inlägg från Imse Vimse och tycker de e kanon! Läcker inte jättemycket nu längre, men när sonen var ny läckte det ju mer och då blev det till att byta ofta, tycker de e bättre nu när det inte läcker så. De e gjorda av flanell-liknande tyg, inköpta på Babyproffsen, tror de kostade 69 :- för 3 par (6 st).

• Palsternacka

Har testat imsevimses och i början funkade de inte alls, för jag läckte så mycket. Nu funkar de bra men jag använder dem bara på dagen - dottern sover hela natten så på morgonkvisten läcker det mycket och då håller de inte.

• Bambi Tinuthiel

jag tycker att dom blir så hårda efter ett par (ok,ganska många tvättar) jag vek mjuka strum por och stoppade i behån istället!

• Chanette

Jag har två olika märken. Medela och Avent. Medelas är kanonbra och jag vet att flera bekanta tycker likadant, så dem kan jag verkligen rekomendera. Priset kommer jag inte ihåg riktigt men tror att det var 70-80 kr /4 st.

• odal

Vet ej vad det finns för tvättbara inlägg idag men jag köpte för tretton år sen i ylle & de funkade mkt bra, sen när amnningen etc hade stabiliserat sig (dvs inte första tiden när det mer el mindre sprutade ut). Använde dem till två barn. Sög upp bra & enkla att tvätta. Minns ej var jag köpte dem, men det finns säkert jättebra sådana idag - engångs tyckte jag blev våta snabbt och behövde bytas (fast jag kanske inte riktigt minns...)

• Modesty2000

Jag har tvättbara från Anita och de funkar bra men 6 stycken kostade 99 kronor och jag skulle behöva ca 50 för att gå runt mellan tvättarna.

• Tatta

Jag läcker nästan aldrig och trycker alltid på det bröstet/bröstvårtan som jag inte ammar ifrån för att hindra läckage och det funkar. har dels köpta (tror det var Medela) som funkar bra, men de är lite tjocka tycker jag och syns igenom. Jag har klippt rundlar av en mjuk gammal t-shirt istället. Funkar toppen, men jag har som sagt inte läckageproblem.

Anledningen att jag använder dessa är att jag får svamp av engångsinläggen + lite skavsår. Bonus är ju att det är bättre för miljön också.

• Karin och Pyret

Jag har nog samma som Suddisen. I början kompletterade jag med engångsinlägg eftersom det läckte så mycket då.
    De är ju i bomull, jag tycker att de fungerar bra. Behöver dem knappt längre, men om jag ligger på brösten på natten kan det förstås läcka igenom (men det hade det ju gjort med ett engångs också).
    Dessutom tvättade jag dem i vilken tvätt som helst oavsett färg. Då blev de grådaskiga, men vad spelar det för roll?

Svar på tråden tvättbara amningsinlägg. funkar dom??