• Axxa

Ett barn som hoppar över krypstadiet, skulle det få inlärningssvårigheter?

En vän till mig här på FL hade genom en kompis fått höra att en professor i barns utveckling hade påstått att barn som hoppar över krypandet kan få svårigheter med inlärningen eller talet senare under barndomen och att man därför ska låta barn ligga på golvet och lära sig krypa, även om de redan har lärt sig gå. Jag tror ärligt talat inte på detta... någon mer som håller med mig? Varför skulle just krypandet vara så avgörande för barnets fortsatta utveckling om han/hon lär sig gå direkt istället? Jag hittar ingen vettig förklaring, varken medicinsk/biologisk eller psykologisk.

• Svar på tråden Ett barn som hoppar över krypstadiet, skulle det få inlärningssvårigheter?
  • Tesie

Det har jag väldigt svårt att tro på!

• Bellis77

Hej! Min dotter tog det hela i omvänd ordning, även min systerson. De började först att gå och sedan krypa.
    Min dotter är bara 1,5 år men ligger tidigt i utvecklingen. Min systerson är 10 år... han har inte haft några som helst svårigheter med inlärningen hitills.
    En kollega sa det till mig också nrä hon hörde att Melanie inte kröp... "hon måste krypa annars kommer hon att få det svårt"
    Jag blir galen på alla människor som ska ha åsikter och skrämma upp föräldrar!

• raspberryrevolution

Det beror på vilken teoretiker man tror på... men jag tycker inte heller att det verkar ligga nån vettig förklaring på det. Maslows behovstrappa är ju ett exempel att man måste klara en sak för att kunna gå vidare till nästa.... men om krypa och tal skulle ha samband...hm..

• Pluppas

Kan jag verkligen inte tro.
    Min äldsta dotter hoppade över krypstadiet, hon är även för tidigt född.
    I dag är hon 5 år, pratar jättebra, rabblar alfabetet utan problem och räknar till..... ja tills hon inte orkar mer...
    Så mitt svar är alltså: NEJ tror inte att det har betydelse om man kryper eller inte...

• Axxa

Bellis77: Håller med dig... man kan ju bli tokig på folk som säger en massa saker bara för att oroa oss föräldrar.... det sägs så mycket dynga i dagens samhälle, t o m av sk experter och professorer... så man ska ta en del med en nypa salt.

• Axxa

Pluppas: Tack, det verkar inte som jag behöver oroa mig :) Puh!

• leona

håller med dig! va snackar han för goja?? våran större flicka kröp inte utan "hoppade" på rumpan, hon hade väl ingen lust helt enkelt. Hon är betydligt bättre utvecklad än sina jämnåriga både med talet och motoriken om det nu var dom sakerna han syftade på skulle bli sämre. kröp aldrig själv heller och jag är ju skitsmart he he

• Mymlann

vad jag hört så finns det samband mellan att inte krypa och inlärningssvårigheter. Men inte så att om man inte kryper får man inlärningssvårigheter utan att de som har inlärningssvårigheter inte har krypt. Och det är stor skillnad.

• miaelund

Varför skulle just krypningen va så jä..a viktig undrar jag? Vet många barn som inte krypit o inte har jag märkt fel på dem.
    Blir så trött på skrämselpropaganda!!!

Maria, förlovad m Niklas, matte t Lisa o Greta, BF 6 sept.
Svar på tråden Ett barn som hoppar över krypstadiet, skulle det få inlärningssvårigheter?