• familjen H

Vikt/ålder för bilbarnstol?

Jag tittar lite på bilbarnstolar och undrar hur gammal är man, ungefär, om man väger 13kg respektive vid 25kg. Svårt när de skirver både ålder och kilo på beskrivningarna.

• Svar på tråden Vikt/ålder för bilbarnstol?
  • Långbenopluto

13 kg väger väl genomsnittet vid 1-1,5 års ålder.

25 kg vid ca 4 års ålder.

Mamma till Marcus och Isak
  • mirre2

Tines: 25kg 4 år då e man tung

de e ju olika från barn till barn vissa väger ju 10kg redan vi 5månader

13kg allt från 1år-3år skulle jag gissa på

25kg runt 6-7år kanske

min pojke på 12år väger 35kg 9åringen 38kg 3åringen 14,5kg & minstingen på snart 18månader 10kg
    de sista hade ju inte såm mycke me saken att göra men kunde inte låta bli

• Suskiv

Egentligen är inte vikten det viktga. Babyskyddet som ju är upp till 13 kg ska bytas när bebis kan sitta själv. Bilbarnstolen som är upp till 25 ska användas så länge barnet väger under 25 kg och öronen är under kanten.

• williewillie

suskiv; bytas när barnet kan sitta själv? Kan ju vissa vid 5-6 månader.. nä vid 13 kilo eller 1 år vilket som nu kommer först.
    tumregel, huvudet får inte vara över kanten på stolsryggen, på babyskyddet.

• mpta

slänger in en fråga här, vissa bilstolar står det 0-25 kg på medan det står 9-25 kg på vissa men ja tror inte ja ar sett sån stor skillnad på dom,e själv osäker eftersom vi köpte en begagnad stol å ja har nu upptäckt att det står 9-25 kg på den så nu e ja osäker om vi kan ha den när det är  dags att byta, på vissa stolar står det från 9-25 kg eller från 6 månader vet inte om det gör det på vår men kan man ha denna stol  från 6 månader om hon inte väger 9 kilo? vilket jag tvivlar på att hon kommer göra,någon som har erfarenhet?

• myskatt
    williewillie skrev 2007-04-27 09:08:41 följande:
    suskiv; bytas när barnet kan sitta själv? Kan ju vissa vid 5-6 månader.. nä vid 13 kilo eller 1 år vilket som nu kommer först.tumregel, huvudet får inte vara över kanten på stolsryggen, på babyskyddet.
    NTF rekomenderar att man byter stol när barnet sitter stadigt på golvet. En bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd iom den upprätta sittställningen.

Vi bytte vid åtta månader.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Enterprise

Enligt NTF:s rekommendationer ska man i första hand gå på ålder och inte vikt när man ska byta stol i bilen. Gäller främst från bakåtåkande till framåtåkande. Detta beror på att huvudet är tungt i förhållande till kroppsvikten på små barn. Läs mer på NTF:s hemsida.

När det gäller små bebisar är det som myskatt skriver. När bebisen kan sitta stadigt ska man byta till en bilbarnstol(bakåtvänd) eftersom den är säkrare än babyskyddet.

• familjen H

Tack för alla svar! Nu är det ett tag kvar men alltid bra att veta.

Svar på tråden Vikt/ålder för bilbarnstol?