• hungran

Lön när man går kurs som är obligatorisk för arbetet??

Jag gick en datakurs som är obligatorisk för mitt extraarbete jag har på helgerna! Min fråga är visst ska man ha lön för den tidien?? Fick inte det och tycker det är konstigt.. Har alltid fått betalt för utbildningar vid tidigare anställningar och undrar om det är någon som vet regler kring detta???

• Svar på tråden Lön när man går kurs som är obligatorisk för arbetet??
  • Lillan7704

Självklart ska du ha betalt!!

• xenaa

det beror på. när jag jobbade inom vå¨rde så fick jag de i timmar. som man kunde ta ut i ledighet sen.

men visst får du inte ut de i timmar ska du få det i pengar absolut.

♥Är i v.33 - BF 16 juni - 52 dagar kvar♥
  • Lillan7704

Ta kontakt med facket och hör med dom!

• Mia83

Någon form utav ersättning ska du ha, utan tvekan.

• Venusmannen

Tyvärr så är det så att många företag idag uppfattar att man då och då utan ersättning skall offra fritid för ex. en utbildning (som bekostas av arbetsgivaren) nån helg, utan krav på lön..

• sommartorpet

Om det är en kurs man har nytta av till annat än just det specifika jobbet så tycker jag att man kan offra så mycket av sitt liv så att man ägnar detta ett par timmar utan att få betalt för detta.
    Vi har i höstas köpt in kurser till personalen för sammanlagt 220.000 kr. Vi står för kursen de står för tiden. Den som inte är beredd att gå kursen utan lön behöver inte heller men det är upp till var och en att gå den och få den behörighet som jobbet kräver eller att avstå och gå kvar med sina gamla arbetsuppgifter.

• Mia83

sommartorpet

Det argumentet håller inte när kursen är obligatorisk. Kräver arbetsgivaren tid av arbetstagaren så ska den vara betald.

• hungran

Tack alla för era svar! Det visade sig att dom gjort fel och att jag ska ha betalt.. Har själv arbetet i en arbetsledande ställning i en annan branch en den jag är i nu och där fick personalen alltid betalt då det var arbetsrelaterade kurser! Som svar på sommartorpets inlägg så kan jag säga att visst köper företag in kurser/utbildning som inte är obligatoriska och som personalen kan ha nytta av annars också så varför inte då har man ju valfrihet! Fast samtidigt kan jag tycka att min tid är dyrbar och jag kommer att ha nytta av mitt arbete, den obligatoriska kursen likaså när jag går vidare inom detta yrke men inte arbetar jag gratis för det!!

Mvh/Hungran

• Earth Angel

Har själv fått gå massa kurser utan att ha fått betalt (som hudterapeut). Både vardagar och helger.

Tycker själv det är skitdåligt rent ut sagt, men så har man ju som hudterapeut inga ordentliga avtal heller..

Svar på tråden Lön när man går kurs som är obligatorisk för arbetet??