• Miss Flower

Vecka 40 och grönt slem på toalettpapperet - slempropp?

Ja, ni förstod väl av rubriken antar jag.... Är det slemproppen som släpper?

Var på toaletten och när jag torkade mig var det en massa grön-gul-aktigt slem på pappperet. Det är mitt andra barn, och sist såg jag inte röken av någon slempropp, så därför kände jag mig så osäker....

Några erfarenheter av hur långt borta förlossningen kan vara....? Nu blev jag NERVÖS!

• Svar på tråden Vecka 40 och grönt slem på toalettpapperet - slempropp?
  • Snutte och Snuttan

jag fick så sista veckan slemmigt gröngul färg...

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Polgara

Nej grön -gulaktig vet jag inte om den "ska" vara...jag tycker du ska ringa förlossningen och fråga.
    När jag skulle föda min dotter så var det slemmigt/segt och blodblandat.

• KNALLAN

Det var nog slemproppen, ja.
    Min gick ca en vecka innan förlossningen startade och då gick jag 13 dagar över tiden. Så det är nog inget säkert tecken på att förlossningen har startat.

• slovenly

låter som slemproppen,

för mej gick vattnet samma dag som proppen!

Rasmus 070209
  • aktuelle

slemproppen är ingen garanti för att förlossningen är nära. den kan lossna i bitar och kan även återbildas.

• Miss Flower

O, vad läskigt det blev nu. Känner mig helt plötsligt helt oförberedd, så jag hoppas att den stannar ett par dagar till i alla fall.... även om det vore skönt för min stackars kropp om den kom ut! Vad ambivalent man blir!

Avvaktar lite och ser vad som händer.... Tack snälla ni.

• Solrosen67

BM på förlossningen sa att slemproppen kan ha lite olika färg men det ska inte lukta illa. Gör det det så är det något fel. Det är likadant om det kommer rent blod. Då måste man höra av sig till dem.

• Miss Tattoo
    Vad är slemproppen?

Slemproppen (även kallad fibrinpropp) kallas det sega slem som täcker för livmoderhalsen.
    Den bildas redan i vecka 4 och följer sedan med under hela graviditeten och sitter som en kork, ett skydd, mellan slidan och livmodern. Allt för att skydda fostret från bakterier etc som annars skulle kunna komma in i livmodern.

När lossnar slemproppen?

För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
    Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.

Hur ser slemproppen ut?

Slemproppen brukar se ut som en klump (kan komma i flera omgångar) av slem. Vissa säger att den liknar en propp andra upplever den mer som slem och inte helt olik tapetklister.
    Slemproppen kan vara transparant, lätt gulfärgad, lite beigeaktig. Den kan ha rosa-röda strimmor i sig eller vara blodblandad.

Får du en blödning i samband med slemproppen, eller om slemproppen är blodblandad är det normalt ingen fara. Det kallas då en teckningsblödning (teckenblödning) som även det är ett tecken på att förlossningen snart kommer att starta.
    Om däremot blödningen är kraftig ska du genast åka in till sjukhuset, och det ska du helst göra liggande, så kontakta ambulans.
    Det är alltid bra att kontakta sin barnmorska för säkerhets skull om man har blodblandade flytningar under graviditeten.

Ser man alltid när slemproppen går?

Nja, alltså enligt faktaböcker så menar man att alla kvinnor ser när slemproppen går. Men i verkligheten verkar det inte vara lika självklart. Kanske beror detta på att många kvinnor har besvär av kraftiga flytningar under, och speciellt i slutet på, graviditeten och att slemproppen (om den har en mer slemig konstistens) då misstas för en extra slemmig flytning.
    Oavsett om man märker av den eller ej så kommer förlossningen starta när det är dags.

behandla andra som du själv vill bli behandlad ...
  • Beckah82
    aktuelle skrev 2007-04-26 12:26:38 följande:
    slemproppen är ingen garanti för att förlossningen är nära. den kan lossna i bitar och kan även återbildas.
    Fast om man är i vecka 40 får man ju nästan anta att det är anska nära ändå
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • aktuelle

Beckah82 : men är man i v40 vet man ju med sig att det är nära iaf ;P

Svar på tråden Vecka 40 och grönt slem på toalettpapperet - slempropp?