• Emmixen

Influensa och hosta

Den 26 mars var jag på sjukhuset för att kolla varför jag hade ont i lungorna när jag andades. Där upptäckte dom att jag började få feber och efter ett tag var jag febrig och mådde dåligt. På kvällen sen hade jag hög feber trots alvedon (38,6 sen steg den mer) och vi var på väg att åka in igen. Hela den veckan var jag sjuk i influensa och jag fick pennicilin i förebyggande syfte. På onsdagkvällen började jag även hosta. Symtomen jag då hade var: Feber, hosta, ont i halsen, ont i kroppen, ont i skinnet, dålig i magen, mådde illa och klöktes mkt (kan inte kräkas) och mådde allmänt dåligt. På fredagen fick jag åka ambulans för jag hade det jobbigt att andas och var tvungen att ha på mig min c-pap. På sjukhuset träffade jag min läkare, hon sa att det var ett virus, ändrade lite på mina mediciner och skickade hem oss.

När den kuren pennicilin var slut hostade jag fortfarande och fick då en ny kur utskriven.

Sedan dess har jag hostat. Hostat jättemycket. Eftersom jag är muskelsvag också (har 10% styrka av vad en annan i min åler har som alltså är 15 år) är det ännu jobbigare för mig att hosta. Jag måste också ha hjälp att hosta med att trycka på bröstkorgen/magen när jag hostar. Av det får jag ont i ryggen, men jag har inget val.

Jag hostar bara på morgonen nu sedan en vecka bakåt, men jag har även hostat i natt (vilket inte heller har hänt på en vecka) och det var mkt mer slem i morse.

Den pennicilinkuren är nu också slut och idag väntar vi besked på om jag ska ha en till.

När ska detta elände ta slut?!?!?! Var bara tvungen att gnälla lite...

• Svar på tråden Influensa och hosta
  • siamusen

är du inte vaccinerad mot influensan? far du ventoline eller nagot liknande?

det har gatt en massa konstiga virus den här vintern...mysko.

Krya pa dig i vilket fall som helst

• Emmixen

Jag är vaccinerad mot influensan. Men det verkar som om detta var en annan typ av influensa eftersom jag ändå fick den.

Jag inhalerar bricanyl och pulmicort var fjärde timma vaken tid (fast endast 4 ggr pulmicort om dagen).

• siamusen

Hoppas det gar över snart.

Här suger de ut slemmet med en "slemsugare" om man inte kan bli av med det sjâlv, men det kanske de gör hos er med?

• Airy fairy

Hej,

det kan inte vara sa att du har bronkit?
    Jag fick virus bronkit (den gar over sa smaningom) och det lat sa som du beskriver. Man ar verkligen HELT utslagen. Varre an influensa och det tar manader innan hostan forsvinner helt.

Vet att jag har haft det innan nar jag bodde i Sverige men att de aldrig diagnositiserade det. Syntes inte pa lungrontgen (med de hor det jatteval om de lyssnar pa lungorna - det ska tydligen lata som ett vasande ljud.)

Stackare. Hoppas att du blir battre snart

• Emmixen

Slemsugare har dom bara använt på mig när jag varit "trachad".

Bronkit borde väl läkaren hört då?

• Airy fairy

japp, om dom lyssnade pa lungorna hade dem hort det.

• Emmixen

Då kan det inte vara det.. Hm. Pappa försökte få tag i läkaren nu men hon satt på möte och skulle ringa tillbaka senare. Ska sätta på mig c-papen nu en stund i alla fall..

• Emmixen

Nu jagar vi läkare - jag har hostat mer i natt. Nu vill jag få ett slut på den här hemska hostan!

• siamusen

Vad bra...hoppas det hjâlper nu da!!

Svar på tråden Influensa och hosta