• Its only me

Arbetsintyg/betyg

Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist (butiken har stängts)och
    nu har jag fått mitt arbetsbetyg med posten och jag är sååå missnöjd (snarare förbannad). Chefen har skrivit mer om butiken o dess historik och vilka varor som butiken sålt än om mina arbetsinsatser.

Det som står är mina arbetsuppgifter typ packa upp varor, kassaarbete osv. Sen står denna lilla rad: "XX´s arbete har varit tillfredsställande" (Har en chef som är en riktig surkärring).

Har ALLTID fått fina betyg från mina tidigare arbetsgivare.

Så nu till min fråga..
    Kan jag be en arbetskamrat att skriva ett arbetsbetyg till mej?? (Där hon berättar om hur jag har arbetat, vad jag kan osv.. dvs lite utförligare)

Har absolut ingen lust att visa upp chefens "betyg" på en anställningsintervju, då lär väl min ansökan hamna i papperskorgen direkt.

• Svar på tråden Arbetsintyg/betyg
  • Birgitta2

Om du varit anställd i mindre än 6 månader skrivs intyg. Och då står det oftast vad arbetet inneburit och, precis som han gjort, att ditt arbete varit tillfredsställande.

Har du varit anställd mer än 6 månader måste jag nog säga att det var ett lite fattigt betyg. Och nej, du kan inte be en arbetskamrat skriva istället. Det skall arbetsgivaren göra.

Står det betyg eller intyg på skrivelsen?

• Its only me

Det står Arbetsbetyg på pappret och jag har varit anställd sedan 1/12 -05.

Min arbetsgivare har varit griniga på mej ända sedan i höstas, då de försökte sänka min arbetstid från 38 tim/v till ca 25 tim/v. Då gjorde jag misstaget att be facket om hjälp och de fick inte sänka mina timmar, så jag misstänker att det är det som är orsaken till mitt "betyg". Min arbetskamrat har däremot fått ett utförligt och positivt betyg..

• Birgitta2

Aj aj... så himla trist. Har du någon annan i chefsposition som kan skriva ett betyg till dig och som kanske kan stå som referens i nytt jobb? Det känns, i ditt inlägg nr 2, att detta är ditt straff som drog in facket. Förjävligt.

• Ann Lee

Finns det någon arbetskamrat som varit arbetsledande för dig, men inte chef? Någon sådan skulle ju kunna skriva ett intyg till dig. Eller kanske har du bra kontakt med butiksföreståndaren (om nu inte det är chefen) som skulle kunna skriva ett nytt intyg till dig?

• 19anna76

hej,
    tror inte det spelar så himla stor roll vad det står. jag har sökt många jobb senaste tiden och ingen har bett att få kopior på betyg varken från skolan eller tidigare arbetsgivare...tror det nästan är lite föråldrat med skriftliga betyg. oftast ringer man nog för referenser istället..

• FruSascha

Det ska ju inte vara ett reklamblad för företaget utan ett reklamblad för dig.

Men jag tror att arbetsgivaren inte bryr sig så mycket om intyget, utan det viktigaste är dina referenser och du behöver ju inte be surtanten att vara referens utan någon kollega du gillar tex.

• Venusmannen

Orsaken till betygets utformning kan du ju lätt bortförklara genom att butiken stängdes etc.

• Its only me

AnnLee: Tyvärr så var det en liten butik med två chefer (bästa kompisar, så den andra chefen är det ingen ide att prata med heller) och endast tre anställda, varav jag var en av dom.
    Jag var den enda heltidsanställda där.

Jag har visserligen heller inte behövt visa betyg när jag har sökt jobb, men man vill ju gärna ha ett om nån vill se det.

Har pratat med min arbetskamrat och hon ställer självklart upp som referens för mej. Jag frågade henne rakt ut om jag hade misskött mej så att jag förtjänade ett sånt omdöme o det hade jag absolut inte gjort. Hon kunde inte förstå varför chefen hade skrivit ett sån omdöme om mej, när hon själv hade fått ett sånt bra.

Men det är ju bara att inse att det finns BRA chefer och så finns det vissa som inte borde få vara chefer

Men jag lägger mitt sk betyg längst bak i betygspärmen o förtränger att jag ens har jobbat på det stället.

Kan ju gotta mej åt att facket iaf såg till att de fick betala ut en hel månads uppsägningslön utan att jag behövde arbeta en minut!! Hehehe rätt åt dom....

• Its only me

Usch vad hemskt den sista meningen lät, men just nu så tycker jag att dom förtjänade det

Svar på tråden Arbetsintyg/betyg