• J1215

KUB test - rädd, nervös, orolig

Går äntligen in i vecka 13 idag och är så glad att allt verkar gå bra bra såhär långt. Det svåraste med att vara gravid tycker jag inte är illamåendet, spyorna, tröttheten och allt det andra. Det svåraste tycker jag är den konstanta oron. Blir galen.

Imorgon har jag tid för KUBtest (tog blodprovet förra veckan), så det känns lite som om morgondagen är domedagen... Jag är 32 år och det finns inget särskilt som skulle tyda på att det är något galet med graviditeten, men trots det är jag nästan övertygad om att något är fel med fostret. KUB-testet gör jag för att jag på något vis måste "face-a" rädslan.

Någon som har några uppmuntrande ord? Eller någon som vet hur vanligt det är att få högrisk på KUB-testet? Och om man får det, hur vanligt är det att risken visar sig slå in ,dvs. att det verkligen är något fel.

HAr inte riktigt bestämt mig för vart gränsen för mig går att gå vidare med FVP. 1 på 300, enl. rekommendationerna, eler 1 på 660 (enl min ålder).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-02 16:57:00:
    Ville bara meddela att jag genomfört KUB testet med bra resultat, vilket jag är så otroligt tacksam för. Har nu bestämt mig för att lägga oron helt åt sidan och göra det jag borde gjort för länge sedan - njuta av att vänta barn!

Teknikens under - på gott och ont ... Hmm...

• Svar på tråden KUB test - rädd, nervös, orolig
  • savig

Hej!
    Kunde varit jag som skrivit det här inlägget
    Allt, förutom att jag är ett år yngre än vad du är, stämmer på pricken!
    Har också tid för KUB imorgon,jättenervös!
    Lycka till!

• lenpin

Jag tycker att det låter som väldigt många får högrisk på KUB, vi fick 1/158 på DS och 1/23 på rubbningar i t13 o T18. Veckorna innan vi kunde göra FVP var hur långa som helst, sedan tog snabb svaret 13 dagar.... Allt visade sig vara bra!!! När man läster på FL har alla som jag läst om fått bra resultat! Lycka till!!!!

• mue

Vill inte gora er oroliga men det finns dom som det inte har gatt vagen for. Vi fick daligt svar pa bade Nupp och MKP.... Hoppas att det gar bra for er i morgon!

• queerkids

Jag tycker det är synd att ni oroar er så mkt när ni inte får så dåliga siffror. Är man så orolig kan man gå direkt på moderkakstest vilket kan göras mkt tidigare. Den här tiden mellan KUB och fostervattensprovet är så påfrestande att jag kan förstå att man inte erbjuder KUB till alla. Ska man erbjuda det så måste informationen bli mycket bättre så att alla förstår vad de statistiska siffrorna innebär och kan bestämma sig för om man vill ha den här väntan eller inte.

Vi tog KUB för att slippa de tester som har risk för missfall och för att vi ändå inte tänkte ta bort ett T21-foster (downs). Men blodprovet visade en risk på 1:4 för T13 och T18 och därför kommer vi att göra fostervattensprov. Nuppen misslyckades och därför ville läkaren inte göra moderkaksprov heller eftersom fostret ligger så långt bak.

Trots att jag är tacksam för att vi fick detta besked och därför har möjlighet att avbryta graviditeten om det visar sig vara negativt för 13/18 så säger Elisabet (som är den av oss som är gravid) att hon hellre skulle ha gjort fostervattensprovet direkt. Det handlar ju om att vänta i flera veckor på att bara få göra testet. Sedan kommer vi ändå inte få svar på än gång.

Annika

• MärtaK

Jag kan bara hålla med, hade jag vetat vad testerna och väntan innebar hade jag gått direkt på MKP eller FVP. Vi fick 1:32 på CUB/NUPP testet. MKP kunde jag inte göra för den ligger i bakväggen. Väntan inför FVP och sen på provsvar har varit för j-vligt. Till råga på allt var mitt snabbtest klart på 2 dagar men det tog dem 10 dar att få svaret till mig - psyktest!
    Lycka till ni alla där ute, läs gärna "Fler med högrisk efter CUB/NUPP?" - vi är många som fått tunga veckor av väntan, mitt snabbsvar såg bra ut, väntar nu på långodlingen. / M.

• lenpin

Jag läste i en annan tråd och då skrev anbiel:

Jag hörde av min systers vän (från finland) att de i Finland hittills har erbjudit KUB till alla, men att dom funderar på att ta bort det totalt på grund av alla "feldiagnoser", som medför sån ångest tills man får sitt UL. För i 99% av fallen med hög sannolikhet så visar KUB-testet tydligen fel "åt rätt håll". (Hög sannolikhet på KUB, men vid UL är allt ok).

• Finbus

Hoppas att ditt KUB gått bra idag. Passa på att se det som ett tillfälle och se ditt barn. Om du skulle få dåliga siffror så är det precis som alla här skriver, behöver det verkligen inte vara något fel. Om det nu skulle bli ett negativt besked så har du alla fall fått veta det i god tid och kan fundera på vad ni vill göra.

Håller helt med om att det besvärligaste med att vara gravid är oron.

• queerkids

Hej KUB.tester visar inte fel. Det aer samma som att saega att en vaderleksprogros som sa att det aer 25 procents risk foer regn var fel naer det inte blev regn.

Foer det handlar ju om att man faar en sannolikhetsbedoemning.

Problemet aer att propabiliteter aer svaara att foerstaa, framfoer allt kaenslomaessigt.

Foerlaat de konstiga bokstaeverna, jag aer i England.

Annika

• snöstjärna71

Håller med queerkids, kan förstå att inte NUPP/KUB erbjuds alla för det skapar en sån massa oro i onödan. Tror många gör det för att få se att "allt är bra" så man kan vara lugn och må bra resten av graviditeten, men så visar testet "dåliga siffror" och folk mår urdåligt i flera veckor i väntan på fvp, som väldigt ofta är bra. Tycker det är speciellt synd att unga tjejer, som fortfarande har flera år kvar till 30, gör testet, för de har egentligen en väldigt liten risk att få barn med kromosomskada. I den åldern är ju risken för andra "fel", te x förlossningsskada, missbildning, osv, mycket större än risken för kromosomskada.

"Dåliga siffror" verkar också kunna vara lite av varje. Vissa blir jättestressade av siffror som 1/300, vilket ju betyder att föder man 300 barn har ett av dem kromosomskada, och så gör man fvp som har en missfallsrisk på 1/100-200, alltså högre risk för missfall vid fvp än risken för kromosomskada enligt NUPP/KUB.

• Mama2005

Jag förstår din oro. Jag valde att avstå från NUPP/KUB eftersom jag visste att jag inte skulle palla med väntetiden och oron ifall jag fick ett dåligt besked, dvs högrisk.

Jag gick direkt på FVP istället, vilket kändes helt rätt. Gjorde FVP i fredags och har nu ca 10 dagar tills jag får besked - men då får jag iallafall svaret "svart-på-vitt"... För mig hade det varit en mardröm att få ett svar som t.ex. 1:202... Dvs högre risk än för min ålder, men ändå en låg risk... Vad hade jag gjort med ett sånt svar???

• queerkids

Hej, jag har laest undersoekningar daer de foersoeker diskutera om det vore baettre att erbjuda KUB till alla och paa saa saett faa fram en baettre "riskgrupp" istaellet foer som nu erbjuda alla oever 35 aar fvp.

Det vore forstaas mkt baettre eftersom det inte alls aer saa att endast aeldre kvinnors foster faar kromosomfoeraendringar. Det vore baade mer traeffsaekert och ekonomiskt att goera saa. Vad de dock ocksaa raeknar med aer att alla maaste faa en halvtimme mer tid hos en kunnig barnmorska foer att faa KUB foerklarat.

Jag tror att man foerst maaste utbilda barnmorskor i sannolikhetsteori, foer det aer inte saa himla laett att begripa.
    Dessutom aer det maanga haer som inte verkar skilja paa de olika kromosomfelen, vad beror det paa? Naer man har saa laang tid att taenka finns ju ocksaa tid att fundera paa vilket beslut man ska ta om man faar ett negativt besked. Skiljer det mellan sjukhusen paa vilken information man faar? sjaelvklart kan man ta samma beslut foer alla diagnoserna, men det kan ju inte vara saa att man informerar lika om dessa.

Hur laater det foerresten i era oeron om man anvaender procent istaallet? 1:200 aer detsamma som en risk pa 0,5 procent. risken for missfall vid fvp ligger nog lite hogre an saa.

Vi vantar pa fvp som ska goras om lite over en vecka. Vaar risk ar 25 procent, dvs 1:4, foer 13 och 18, det ar en jaettehoeg risk foer de allvarligaste diagnoserna men aven en jattehog risk betyder att det ar 75 procents chans att fostret inte har 13 eller 18. Vissa dagar lyckas jag trots allt taenka paa chansen istallet for risken.

Annika

• Mama2005

Det där med missfallsrisken vid fvp... Jag är medveten om att det finns en risk att jag får missfall nu när jag gjort fostervattensprov. Den risken är t.ex. mer än dubbelt så stor som risken att barnet har Downs. Men jag var alltså beredd att ta den risken...

• queerkids

Hej Mama2005. Vi var inte beredda att ta fvp pga missfallsrisken - men det berodde pa att vi hade bestaemt oss for att behaalla ett ds-barn och naagra andra trisomier kaende vi inte till!

Vi taenkte oss naestan kubben som ngt kul, en moejlighet till ett tidigt ultraljud. Ingen talade med oss om statistik och vilken typ av besked man egentligen faar. Vi stirrade paa siffrorna 13 och 18 och hade ingen aning om vad de betydde.

Aer man saeker paa att man taenker ta abort efter ett ds-besked skulle jag rekommendera att gaa direkt till fvp (eller aennu hellre mkp) och inte omvaegen via kub. Alltsaa det aer vad jag tycker just nu efter den lilla erfarenhet jag har.

- Annika

Svar på tråden KUB test - rädd, nervös, orolig