• monni21

tigerbalsam+gravid=farlig

Jag är van att smörja på mig tigerbalsam på axlar och nacke när det spänner och gör ont. Härom kvällen gjorde jag det och kom på senare att nu när man är gravid är det kanske inte så bra och har nu suttit och letat på internet vad de säger om det.. Och de rekommenderar inte att man använder tigerbalsm om man är gravid och nu sitter jag här med världens rädsla. Har jag gjort så att mitt barn kommer födas med missbildning eller annat?

Finns det ngn som har använt tigerbalsam under graviditeten och som har fött ett friskt barn eller sett på UL att det är friskt. Jag är endast i 8+0..

• Svar på tråden tigerbalsam+gravid=farlig
  • ahlcec

Men varför skulle inte det vara bra? Vad innehåller det mer än menthol? Vaselin, kamfer?

Jag tror absolut inte det är någon fara.

• monni21

det står att en del eteriska oljor (som finns i tigerbalsamet) inte är bra för livmodern.. Men det kan väl inte finnas mycket i själva salvan av det?? Jag känner mig jättenojig. Men så fort det inte är testat i samråd med socialstyrelsen så är det ju inte rekommenderat för gravida, visst är det så?

• muminmaman

ja jag tror att du har helt rätt i det du skriver, men nu närdu vet behöver du ju inte använda det mer. Tror absolut inte att du på något sätt har skadat ditt foster.

• johanna02

har oxå använt tigerbalsam nu under grav..och va och köpte en burk idag för jag har så ont i axlarna:( och på ytterförpackningen stog det att den inte rekomenderas till gravida...men tänkte höra med bm i morgon när jag ska dit.

• monni21

tack så jättemycket för era svar! Känner mig lite lugnare nu!

johanna02 - du kan väl höra av dig vad din barnmorska säger. Är väldigt nyfiken! Hur långt gången är du?

• syrlig

Jag är också nyfiken för några dagar innan jag kom på att jag var gravid fick jag ryggskott och smörjde således in ryggen. Jag blir fö tokig ryggen gör ont som fn och det ända jag kan göra åt det är att promenera så gott det går... aaaaaj!

• cleopatra2

Jag har också använd tigerbalsam en eller två gånger,visste inte att det var fårligt.

• johanna02

hej
    frågade min bm idag om tigerbalsam men hon hade inte hör om det skulle va farligt..men eftersom det stod att de inte rekomenderade det till gravida så tyckte hon att man inte skulle använda..buuu det som är så bra mot värk...och zon skulle man absolut inte använda::

• m3ssy

Ice Power gel kan ni använda i stället, den funkar rätt bra.

• MiniUs

Jag gjorde som du! Kom på efter just de man är gravid...o på mitt UL var min lilla bebis så perfekt så=) Så du ska se att din solstråle är de me=)

• monni21

miniUs - tack så himla mycket, det var lugnande! Men jag kommer inte använda det något mer i alla fall! Tack.

• OZgirl

Jag frågade min BM eftersom jag hade använt det. Hon hade själv använt det och inte ens funderat på om det skulle vara farligt (hon var själv gravid vid det tillfället)!

Kan det inte vara sånt som tillverkaren skriver för att försäkra sig om att inte kunna bli stämd? Och kanske det inte är görbra, men om man använder det sällan så kan det ju lika gärna vara bättre för barnet att mamma mår bra än att mamma har skitont...

Computer says no...
  • gosgroda

ops!
    jag har användt tigerbalsam vid flera tillfällen på axlar och nacke :(

• monni21

Det kan säkert vara så att det inte är så farligt men när man googlar på tigerbalsam så står det om giftighet och annat om de ämnena som finns i och då blev jag skitskraj. Men vi är ju flera som har använt det och nu vet vi om att vi kan använda Ice Power gel istället..

Men visst blir man nojig..

• Litenlimo

Hej!

Jag har använt Tigerbalsam under graviditeten för mina ryggproblem, och är nu i v37... än så länge ser allt bra ut!

• monni21

litenlimpo - skönt o höra! Lycka till med allt!

• Anksan

Det brukar stå på sådant att det inte är godkänt för använding under grav. och amning (ofta) för att det helt enkelt inte testat. Eller saknar tillräckliga undersökningar.
    Alltså bara för att det står att man inte bör använda det så betyder det inte automatiskt att det är farligt. MEN eftersom man inte vet...

Svar på tråden tigerbalsam+gravid=farlig