• Thea Engla

Kuggfråga på arbetsintervju, vad hade du svarat???

Jag hamnade i en situation i dag på en intervju.

Du har skrivit en arbetsansökan till företag "Isbergssallad AB" som en hög tjänst och nyckelroll inom företaget. Du har varit på två intervjuer och nu är det en intervju med högste chefen. Chefen som intervjuar dig påpekar att du i din ansökan har skrivit "Ruccola AB" en gång i texten, som även är en konkurrent till företaget, inte stor men ändå en liten konkurrent. Du vet själv om att du sökt ett jobb på "Ruccola AB" och när du sedan återanvänt delar av ansökan till det andra jobbet så har du missat just den bíten. De säger att just det misstaget gjorde att din ansökan nästan hamnade i papperskorgen. Chefen vänder på frågan och frågar dig hur du hade agerat i en sådan sitauation om du hade haft hand om rekryteringen, hade du behållt eller kastat ansökan?

Bakgrundsinfo: Det är en hög tjänst inom stort bolag. Du har missat att korrläsa texten och förbannar dig själv inombords. Det står bara fel på ett ställe i texten där de två företagsnamnen är utbytta med varandra. Du är en prydlig och ordentlig person annars och brukar inte göra dessa misstag. Du vill verkligen ha jobbet så hur svarar du?

Uppenbarligen kastade de ju inte ansökan, men frågan är fortfarande hur du hade agerat i en sådan situation.

• Svar på tråden Kuggfråga på arbetsintervju, vad hade du svarat???
  • dexterswife

Jag hade inte brytt mig av det skälet att en arbetssökande sökt jobb hos en konkurrent. Det är man ju i sin fulla rätt att göra som arbetssökande.
    Däremot är det möjligt att jag hade tyckt att det var aningens slarvigt.  Men det är lätt hänt.

• mama79

Men egentligen, är det någon som tror att du inte har sökt något annat jobb än deras, och om du nu har gjort det så har du helt från grunden skrivit en ny ansökan? Skulle inte tro det.

Visst det var ett dumt misstag, kan tänka att det var pinsamt. Men helt konstigt är det ju inte.

Så med andra ord, jag tycker inte det är skäl nog att kansta den.

• Venusmannen

Men att du tidigare har sökt ett jobb hos en konkurrent borde väl bara förstärka att du verkligen är intresserad av att arbeta inom denna bransch?

Jag hade svarat precis som det är. Att du tog en tidigare ansökan, och använde den som grund när du skrev den nya. Gör inte alla så?

• pippo75

Jag hade såklart helst velat strypa mig själv omgående...

Men jag hade lite samlat svarat något i stil med att "Jag förstår ju att man "måste se om sitt hus". Abetsmarknaden i dag är hård. Självklart skulle jag behålla en sådan ansökan. Ansökan visar ju faktiskt på att sökanden är en person som tar för sig och är en driftig person som söker flera jobb!

• kramelikram

Ingen aning.....men hoppas du får jobbet!!!

• Man80

Jag skulle köra all-in och ta en chansning på att försöka med att det var medvetet;

"i och med att ni har tagit hit mig så lyckades min taktik. Ni såg att jag kommer bidra positivt till er verksamhet samtidigt som ni såg att alternativet till att inte ta hit mig skulle vara att er konkurrent fick användning av mina tjänster. Men konkurrentens namn var medvetet inpetat av mig i ansökan för att väcka ert intresse. Detta visar på två saker för er, jag är driven att komma med alternativa vägar in i organisationer för att nå affärskontakter samt att ni ser er konkurrent som ett hot. Ett hot som jag ska minska, när jag börjat jobba hos er..."

Tja, antingen blir man dissad eller så får man löneförhöjning!

• happy bunny

Jag hade nog svarat att jag hade tänkt söka arbete på "Ruccula AB" från början, men hade hört så mkt possitivt om "Isbergssallad AB" och ändrat mig. Därför stod ruccola kvar... Skulle gripa efter alla halmstån som fanns om jag hade kommit så långt och inte falla på mållinjen..

• Airy fairy

Man kan ju hoppas att dom ser lite langsiktigare an sa for en nyckel position an att slappa en bra kandidat for ett skrivfel.

Aven om arbetsmarknade ar hard ar det oftast svart att hitta ratt folk ocksa for arbetsgivare. Jag hade aldrig kunnat motivera att valja bort en annars passande person for ett sant litet fel.
    Daremot hade du nog inte fatt veta sa mycket om vissa projekt som kanske var i en kanslig utvecklingsfas och kunde vara av intresse for det andra foretaget tills det att du accepterat jobbet (om du blev erbjuden).

Jag vet chefer som gjort liknande klant-fel och darigenom missat en order. Hander alla nagon gang.

• FruSascha

Ha ha ja lite pinsamt hade det ju varit såklart.

Men jag hade sagt att jobba inom salladsbranschen är min högsta önskan och därför sökte jag båda jobben (det borde de förstå). Det borde vara positivt och tyda på att jag verkligen älskar salladsbranschen

• Roisin Dubh

Jag hade varit ärlig för det funkar bäst i alla lägen. Alla kan göra fel ibland, även den bäste, och detta skulle jag lyft fram som en positiv egenskap. Att våga erkänna sina misstag och istället för att få panik koncentrera sig på det som är relevant.

Personligen hade jag knappast fallit för "smidiga" lögner om knep för att få uppmärksamhet eller liknande. Sånt genomskådas väldigt lätt av en erfaren arbetsgivare och tolkas inte speciellt fördelaktigt.

◄ ►
  • TjorveniSkåne

Att man söker mer än ett jobb åt gången är det ju inget fel på.

Jag tror att jag skulle säga något i stil med att jag är en noggrann person, men i detta fallet har tyvärr internkontrollen sviktat. Jag skulle hänvisa till referenser som kan gå god för att jag inte är slarvig i vanliga fall, att det hela var en engångshändelse.

• Themis

Jag håller med Roisin Dubh, ärlighet varar längst och att erkänna ett misstag kan vara positivt.

Men han undrade om du hade behållt eller kastat en sådan ansökan.
    Min reflektion på detta blir såhär:
    Att utgå ifrån att även den bäste kan göra misstag vid en rekryteringsansökan är en bra början. När en ansökan visar på missad korrigerad text hade jag troligen blivit mer kritisk men avgjort på vad den personen som söker har för bakgrund och kompetens i övrigt inför valet om ansökan ska kastas i papperskorgen eller inte. Hade jag ansett att ansökan i övrigt vara väl skrivet och personen är kompetent till arbetet hade jag inte kastat ansökan. Dock hade jag haft uppmärksamhet på personen vid intervjun för att avgöra om det var ett tillfälligt misstag som personen var medveten om själv och om hon/han är uppriktig.

Men sen är det lättare att sitta och skriva och reflektera såhär jämfört med när man sitter inför rekryteraren. Men jag hoppas på att jag hade svarat ungefär så som jag skrev här.

Men jag hoppas det går bra för dig!

• Odessa

Jag hade sagt "Ok, då har jag fått informationen att personen även sökt jobb hos konkurrenten. Det här gör att jag läser ansökan och CV extra noga- vill jag verkligen släppa den här personen till konkurrenten? Jag är tävlingsinriktad och om allt såg bra ut skulle jag kalla till intervju." *s*

Svar på tråden Kuggfråga på arbetsintervju, vad hade du svarat???