• Buus85

Inte lustigt att rädda blir ännu mer rädda av att läsa här...

Jag brukar varna alla blivande mammor som är rädda för förlossningen att gå in och läsa här..
    Ja menar, blir man lugnare av att läsa att "det gör så ont så man vill dö", jag gör aldrig om det här", "föda barn är det värsta jag gjort".
    Nä man blir bara räddare. Dessutom är det inte alls säkert att det gör så ont som alla vill få det att låta.

men jag antar att det är just dom som haft jobbiga förlossningar som skriver här, dom gillar att skrämma upp folk lite.
    Jag har pratat med många som fött barn och som inte alls känner igen sig i alla dessa skräckhistorier som berättas här.

Nä är man förlossningsrädd så är denna sida den sista man ska gå in o kolla på.

Nån som håller med?

• Svar på tråden Inte lustigt att rädda blir ännu mer rädda av att läsa här...
  • sheeba

Nja jag har haft 2 stycken toppen förlossningar men jag tyckte det gjorde skit ont men något man överlever. Sedan om man är så lätt för att bli rädd så är det ju fel att läsa och tro på allt då smärta är något som man inte kan jämföra.
    Sedan är det väl klart att det gör ont!? Jag tyckte iallafall det men jag skulle kunna göra om det flera gånger om.
    Man måste ju solla lite också och inte tro på allt man läser.

Det du kanske tyckte gjorde skit ont kanske jag tyckte var en baggis.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • MK84

Nepp ja håller inte med. Ja tycker alla dessa storys får en att bli lugnare faktiskt. Får en att inse att nästan vad som än händer, hur ont de än gör, hur mycket komplikationer dom än får så slutar de nästan alltid lyckligt. Folk är glada och säger att de va värt varje sekund av smärta såhär i efterhand. Det gör ont att föda barn, de gör de ju såklart, kan inte tänka mig nått annat. Men ja har också hört massa folk som säger att de gått fort och bra. =) Är ju sånt där man aldrig vet förrän man väl är där.

Har vart mer förlossningsrädd tidigare, å har säkert läst över 50 olika förlossningsberättelser hittils och ja tycker dom hjälper mig att bli lugnare! =)

/Malin i v.21

• Oliwa

Jag var inte rädd för att föda innan ja blev gravid, och är inte rädd nu heller efter flitigt besökande på FL. Fast det kanske beror på nån slags förnekelse..

• Mälaröbo

Kanske det...
    Det kan ju också vara så att vissa har en anledning att vara rädda, dvs de har provat och gillade det inte. Dessa människor kanske går in och skriver här.

Övriga vet ju inte riktigt vad de är rädda för, eller hur?

Själv älskade jag att föda mina 2 barn, TROTS 2 "onormala" förlossnigar.
    Så....jag har haft jobbiga förlossnigar, men "gillar" inte att skrämma andra. Däremot talar jag gärna om hur jävligt OCH härligt det var!

• Fille Fjonkan

Nej. Jag tror på att läsa så mycket man kan för att förbereda sig. Det är väl ingen hemlighet att det gör ont att föda barn? Självklart gör det inte lika ont för alla, men de som upplevde förlossningen som oerhört plågsam berättar knappast om sin smärta för att skrämma andra.

Många behöver berätta om och diskutera sin förlossning. Det är ett sätt att bearbeta en av de största och mest omvälvande händelser man kan vara med om. Att skrämma andra tror jag väldigt sällan är syftet med att man berättar om hur ont det gjorde.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • MamaKajsa

jag har fött fyra barn, alla vaginalt. Vad jag tycker angående smärtan är att det är en sån ooootrolig skillnad på förlossningssmärta och vanlig smärta. För för första gången får man erfara en POSITIV smärta.....en smärta som man vet har nåt bra med sig....o det känns helt annorlunda.

Det gör ont att föda barn....inget att hymla med. Jag har nog haft ganska normala förlossningar och de har varit normallånga, om man nu kan prata om normalt inom förlossningar. Men det är en smärta som man kan ta smärtlindring mot, som faktiskt hjälper en hel del....o väljer man mer smärtlindring än vad jag gjorde så kan man ju dämpa smärtorna ännu mera. Jag använde bara lustgas.

Att föda barn vaginalt är en häftig upplevelse.....just att släppa kontrollen är jäkligt coolt. O man får bara hänga med liksom. I alla andra situationer i livet ska jag ha sån jäkla kolla på allting och det ska planeras o donas.....med en förlossning går inte det. Häftig upplevelse.

Synd att du, Buus85, inte vill föda vaginalt (läste i gästboken). Jag hoppas att du kommer vilja det nästa gång istället. För jag lovar....det gör ont...men man överlever

• Buus85

Nej, jag kommer aldrig föda ett barn vaginalt.
    Kan ju säga att precis i början av min graviditet var jag inte alls så rädd som jag är nu.
    Mitt misstag var att gå med här och börja läsa alla skräckhistorier, nu är jag ännu mer livrädd än innan och skulle aldrig utsätta mig för att föda vaginalt.
    För jag tror allvarligt att jag skulle dö.
    Trots att det finns smärtlindring så gör det ju tydligen ont, vilket är lustigt för smärtlindring är ju till för att ta bort smärta.

Kolla bara när man har huvudvärk, så fort man tagit en tablett så är smärtan vips borta, men så är det tydligen inte med föda barn smärta, därför skulle jag aldrig våga utsätta mej för det.

• LIVochLinnea

En EDA tar bort smärta mycket effektivt. När du föder så finns det nytta med värkarna vilket inte finns när du har huvudvärk.
    En doula tar absolut inte bort smärtan men vi skrämmer inte någon och vi är ärliga så det är ett alternativ.
    Gå på aurora och prata med proffs!
    Lycka till!!

• Suzisuze

TS- kan då förklara att din rädsla beror förmodligen mer på andra faktorer (vilka det är vill jag inte sspekulera i) , för jag har själv sett en förlossningsfilm- med stor , öppen vagina å en blodig slemmig unge som dras ut, utan att bli skrämd. Kan tillägga at jag var 11 år, såg den i skolan å det var ingen mysig upplevelse. jag har haft vänner som haft tuffa förlossningar, men det hindrade mig inte från att föda vaginalt. Att föda känns- precis som man brukar vara ärlig om att mna har mensvärk, så kan man vara ärlig o att en utvidgning av livmoderhalsen på 10 cm, känns, och det gör ont. Sedan har vi alla olika smärttrösklar å vissa mycker mindre smärtsamma förlossningar. Summan av kardemumman e att de eunderbart att föda, och den glädjen kan ingen "läskig" historia ta bort!

• MK84

Jag är faktiskt mer rädd för Kejsarsnitt än att föda vaginalt. Inte vill ja dom ska skära upp massa lager i mig. Menar måst man så måst man ju, men skulle aldrig välja de frivilligt.. =)

Svar på tråden Inte lustigt att rädda blir ännu mer rädda av att läsa här...