• Maj 2005

Hur mycket spenderar ni på present till er 2 åring??

Jag undrar bara vad man i normala fall spenderar på presenter till sin tvååring. När våran tjej fyllde två, så tyckte jag att vi spenderade en hel förmögenhet, men alla hennes kopisar verkade få presenter för nästan dubbla penningen...... och då är vi inte snåla. Ungefär 2500:-- för presenter och nästan 2000:-- för barnkalaset (för 16 barn). Men här i England verkar det som om det "förväntas" av föräldrarna.

Vi köpte inte en himla massa grejer utan hon fick saker till trädgården som var lite dyrare.

Hur mycket tycker ni är rimligt?? Jag tycker hälften vore nog (och till och med mindre än hälften...)

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på present till er 2 åring??
  • blommanigbg

Min son är inte två år än.. Men jag kommer definitivt inte köpa för så mkt... Små barn bryr sig inte om sådant... Det roligaste de vet är ju föräldrarnas saker... Och föräldrarnas uppmärksamhet..
    Kommer köpa ngt som jag och han kan leka tillsammans med... Tycker det är viktigare...
    Tror nog att många föräldrar köper dyra saker för att imponera o skryta för varandra.... Berättar o jämför...

• Pirum

Jag tänker mig ngt i stil med max 500:- om man vill köpa en trehjuling eller så. Absolut inte mer.

Vi har inte köpt särskilt mycket till sonen men det är inte bara av oss han får grejer.

• Omnia vincit amor

Kära nån... vi köpte lite uteleksaker, pussel o böcker, men annars var det lugnt...julen blev dock lite dyrare med traktor, tågbana o sånt, men det finns ju gränser... det får ju inte bli en vana tycker jag... Det där med krav på dyra kalas tycker jag är fruktansvärt, nu ska man hyra hela MC Donalds när barnen fyller, eller arrangera skattjakt i skogen eller andra tema-kalas. Det är ju bara för mycket!!

• Grannen

Kompiskalas har vi inte än, hon känns för liten för att själv uppskatta det. Blir som du säger mer för föräldrarna.

Present, inte mer än 1000 kr.

• Grannen

Blir en större grej och en del småsaker.

• Maj 2005

Skönt att känna att jag inte är "snåljåpen" då. Jag var lite rädd att jag jämförde för mycket med vad jag fick när jag var barn, men som jag sa, jag tycker det är på tok för mycket.....

• blommanigbg

Jag var med om en underlig julklappsutdelning.. Barnen fick så mycket julklappar att de inte orkade öppna alla.. De lämnade en stor hög.. De blev trötta av att öppna så många paket... Och det var bara en-två leksaker som de lekte med senare och var glada över... De andra brydde de sig inte om... Hade definitivt räckt med bara ett par... Det som de önskade sig allra mest...
    Det var två syskon som tävlade verkade det som om vem som hade köpt finast o flest leksaker till sina barn... Berättade högt vad det hade kostat... Mkt märklig upplevelse...

• Rutiga Rutan

Maj 2005: Jag bor också i England och håller med dig om att det spenderas rätt mkt på barnen. Speciellt barnkalasen - typ Wacky Warehouse eller liknande för upp till 150-200 pund. Men sedan är ju England nog ett större konsumtionssammhälle än Sverige.

Min son är 3 och det var först på sista födelsedagen som vi hade ordentligt "barnkalas" - tidigare var det mest fika och tårta för lite vänner.

Jag spenderar inte alls lika mycket som mina engelska vänner på leksaker till min son. Han får typ 3 paket eller så till födelsedagen vilket kanske blir runt 40 pund.

• Snigel84

Jag har köpt för lite över 500 kr o det tyckte jag blev mycket. Men han ska få en lite dyrare docka med tillbehör än vad jag först tänkte mig... Kalaset blir inte dyrt. Bakar tårta o bullar själv. Köpt lite kakor o ska köpa ballonger o sånt.

Sonen fyller 2 på söndag. Jag har inte ens bjudit in några kompisar på kalas, han är för liten för det tycker jag. Dessutom har han många kusiner som kommer så han får fullt upp ändå.

• maryan

tror vi kommer att landa på ca 1000-1500 i presenter till henne... och så en liten kalasbudget... blir väll typ fika med släkten. hon har ju inte direkt några kompisar så kalas får vänta.

och jag tycker att jag jag köper för mycket prylar till henne...

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på present till er 2 åring??