• Diny

tips på mat när man har problem med gallan/magkatarr?

Vad är bra att äta då?

• Svar på tråden tips på mat när man har problem med gallan/magkatarr?
  • jezzzica

kokt mat. Undivk juice, kaffe, kolsyrade drycker, stekt mat, rökning, fet mat, socker. Ja allt som är gott typ!

• Tjomsan

INTE lök, ägg och gurka. Inte heller kraftig, fet och "gasig" mat. Dr Kousas vetediet (blä) är bra har jag hört.

• Aaliyah

Allt som Jezzica räknar upp ska man undvika. Särskilt ägg kan ställa till det, typexemplet är äggröra. En del är känsliga mot äpplen också.

• Sessans mormor

Hej

Du bör äta ofta och små måltider. Om man går med tom mage så fräter magsyran i magsäcken, det är ju inte skönt när man har katarr. Som nämnts innan så ska man helst hålla sig till snäll mat. Dvs mat utan starka kryddor, surt och hårt stekt. Försök att äta filmjölk eller gröt till frukost. Undvik frukt, kaffe, te och alkohol. Det finns bra icke receptbelagda tabletter på apoteket. Man kan välja att ta en tablett som verkar i 12/24 timmar. försök att äta en "kur" i ung. 2 veckor av en sådan tablett och du blir säkert bättre.

Många får ont av gallan av paprika, gurka osv. Kanske kan du utesluta vissa födoämnen direkt. Man märker ju ofta vad som irriterar mest.

Sen är det ju så att man får ofta ont i magen av stress och oro. Då hjälper ju inte omläggning av kosten. Man får försöka varva ner. Du kanske kan få en helg för dig själv och varva ner. Lite timeout.

• Änglalik86

jag har haft anorexia i stor del av mitt liv vilket innebär att så här i efterhand när man är frisk så måste man verkligen tänka efter vad man stoppar i sig eftersom att magen är enormt känslig..

och jag kan säga så här; ät allt du får i dig och drick så mycket som möjligt... det som brukar fungera bäst för min jätte känsliga mage är kräm och att dricka mycket mjölk och vatten.. och sen rostatbröd som du skär bort kanterna på är jätte bra för magen.. det hjälper att få bort surheten i magsäcken...

lycka till =)

• Mymlan74

Jag vill varna för att paprika och äpple om man lider av gallbesvär!!

• Diny

Tack för era svar! Har fått medicin och den hjälper en del men det är ju viktigt att äta rätt också=)

• mrskensington

Både min mamma och en av mina mostrar slipper äta sin magsårsmedicin om de äter en näve sötmandel varje dag.

Svar på tråden tips på mat när man har problem med gallan/magkatarr?