• Little Ms Chatterbox

Gourmetgommen, Zander 5 år har beställt musslor. Recept? Tips?

Han har tjatat i minst en månad på att vi ska ha musslor! Kan inte förså vad han har fått det från. Vi har inte haft det, möjligen var det i en röra som låg på en landgångssmörgås som han tyckte var god. Han är en riktig "slaskhink" äter vad man sätter fram och om han ser i tidningar eller på TV med framdukat bord säger han ofta: WOW, det vill jag ha, vad är det för något? Ser gott ut! Kan inte fäörstå var haqn ens har fått genen ifrån, jag är skeptisk till all mat och funderar inte ens på att smaka om jag inte vet vad det är i, och sambon är bara lite nyfiknare än jag.

Så igår när vi gick förbi fiskbilen passade jag på att köpa 2 st frysta Pilgrimsmusslor,
    Vad ska jag göra med dom?
    Hur tillagar jag det?
    Temp på stekpannan?
    Tillbehör?
    Serveringssätt?

Någon som kan hjälpa mig med ett lätt recept som borde passa honom i smaken.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Svar på tråden Gourmetgommen, Zander 5 år har beställt musslor. Recept? Tips?
  • Skrutt och Skrot

Haha, vilken härlig unge du måste ha! Har inget recept på Pilgrimsmusslor, men tror att man bara ska halstra dem snabbt i en grillpanna. Min 5-åring här älskar ångkokta blåmusslor.

• SVejsan

Uppmuntra honom!!

Tycker illa om alla föräldrar som tackar nej för sina barns räkning innan barnet ens fått smaka.
    "Nä det där tycker inte du om" - snacka om att trycka på barnet sina värderingar och göra dom till trångsynta ....

Recepten nedan låter både gott och lätt:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=470510

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=470511

Våran 8-åring uppskattar både sniglar och sushi, har ätit thaikryddad mat sedan han var 3-4 år (han ville ha den "starka soppan" i botten i woken tidigt ) . Båda barnen äter sill, lax och kräftor med glädje... (känns rent utsagt "skitskönt" att de är så öppna för allt )- Går alltså att uppmuntra med uppfostran...

• Little Ms Chatterbox

Jag nekar aldrig om han vill smaka, säger varsågod, vad tycker du om de? och att han får lämna om han vill. Igår åt han Rosésalladen från min Ceacarsallad på McD, i helgen tiggde han till sig nästan all Brieost från sambon

• SVejsan

Perfekt! Han verkar ha bra föräldrar... Tyvärr kan det bli dyrt Vet av egen erfarenhet...

• JohannaB

vanliga musslor, typ abbas på burk blir guddomligt goda om man fräser dem i smör tilllsammans med finhackad vitlök och dill....mums!!!
    Tar bara ett par minuter på spisen..

• Little Ms Chatterbox

SVejsan--> Nja, behöver det inte bli, andra favoritsaker att äta är pannkakor och köttfärsås med spagetti. Som sagt, en slaskhink

• Signatur

De lagade musslor i ett barnprogram för kanske en månad sedan. Han kanske har fått det därifrån. Kan dock inte hitta receptet någonstans därifrån. Det var en man som lagade mat med en liten tjej.

• Little Ms Chatterbox

Jag gjorde så här, stekte/rostade en vit formfrankeskiva i stekpannan som jag sen delade på diagonalen. Gjorde en fransk omelett på bara ett ägg och la en klick, ca ½ dl Créme Bonjour Cuisine schalottenlök & gräslök på mitten av omeletten och vek över och sen delade på mitten, la varje halva på brödsnittarna. Sen stekte jag pilgrimsmusslorna, saltade, pepprade. Skivade sen musslorna och la på omeletten.

P4280016.jpg

Han åt och tyckte det var gott. Var mycket stolt att han hade ätit musslor. Skryter för kompisen och sa att nästa gång skulle han ha sådana som man öppnar själv (blåmusslor) Suck, prövar föräldrarna slå.

Svar på tråden Gourmetgommen, Zander 5 år har beställt musslor. Recept? Tips?