• Lillskräpet

Hormonplitor/exem/allergi???

Har en pojke som är 7 veckor. Sedan han var ca 4 veckor tillbaka har han haft såna här homonplitor i ansiktet. Nu har dom även "spridit sig" till bröstet. Tycker det ser ut som något mer än bara hormonplitor, för det är massor massor, vissa dagar flyter allt i hop till en enda stor, röd kaka och ser ut som att det borde klia nåt väldigt. Torrt är det oxå. Även hela hårbotten är full...
    Någon som vet om det kan vara något annat än hormonprickar? Nåt tips på om man ska smörja med något?

• Svar på tråden Hormonplitor/exem/allergi???
  • Azza78

Min tjej hade oxå massor av hormonplitor när hon va runt 2mån. Ungefär så som du beskrev. Använde bara vanlig barnolja (barnängen) och smörjde henne med. Efter några veckor försvann det helt. Om du är osäker på om det är hormonplitor prata med dom på BVC.

• maadicken

Lukas har oxå haft massor med prickar, men bara i ansiktet och på öronen. hur mycket som helst, och på vissa ställen flöt dom ihop. det var oxå mycket tort. han fick dom när han var ca 7 veckor och dom är nästan borta nu. (9 veckor)
    jag har smörjt med idomin. kletigt, men det verkar ha funkat bra.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • maadicken

ska tillägga att jag var på 8 veckors kontrollen på BVC när han såg som värst ut. läkaren där sa att det inte var något annat än hormonplitor.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • JosJos

Jag var precis hos BVC pga av en massarickar som ser ut som finnar. Hon sade att det troligtvis var hormonellt och skulle nog försvinna men om det blev mycket värre skulle jag ringa doktorn.

Svar på tråden Hormonplitor/exem/allergi???