• reserverad

Urinstopp pa katt, snalla svara pa det har!

Hur lange tog det for er katt att borja kissa normalt igen efter att han kom hem fran sjukhuset efter urinstopp?

Hur lange hade katten en kateter inne och var det svart for honom att kissa i flera dagar efterat? Kom det mindre kiss an vanligt? Hur var allmantillstandet pa katten? At och drack han vatten som vanligt?

Beratta allt ni kan!

• Svar på tråden Urinstopp pa katt, snalla svara pa det har!
  • Kantarellen

Kan säga som såhär, 4 av 4 hanar som bott hoss mig har fått urinsten, trotts bra foder...

Förloppen har varit väldigt olika, så även hur de har mått efteråt.
    Första katten som fick det fattade vi inte vad som var fel och han kom till vett på tok för sent, då var han så gott som död redan. Som tur var var det en klok och handlingskraftig vett som tog emot så han klarade sig. En vecka på sjukhus så kom han hemm igen. Han var rätt medtagen när han kom hem och lökte urin några dagar. Han fortsatte i hela livet sitta länge på lådan när han kissade, gick även oftare. Har för mig att han fick ett mindre återfall, men är inte säker.

Andra katten var det ett väldigt åkande in och ut från vetterinären, han spolades ett antal gånger och dom trodde det skulle räcka. Dock blev det operatio eftersom vi fick åka in med honom varje dag i ett par dagar. Han var inte specielt påverkad efteråt, inte mer än vad man är när man blivigt sövd. Han klarade sig utan återfall.

Katt nummer tre fick inget stopp utan hade en stor sten som låg och iriterade i blåsan. Tog lång tid och flera vettbesök (med felaktida diagnoser) Tror det tog ett par år innan han fick rätt diagnos (stackarn!). Han oppererades och efter sedvanlig operationspåverkan blev han SÅ mycket gladare kan jag lova!!! Han visar fortfarande ett visst obehag för att kissa, men har ingen sten och det mest troliga är att det är inlärt.

Katt nummer fyra var väldigt ung när han fick grus. För honom räckte det med antibiotika och diet för att bli bra. Har hänt några gånger att han visat symtom efteråt och då har det räkt med att sätta honom på specialdiet.

Så, det är väldigt olika...

Och för den som undrar vad fasen jag gör med mina katter så kan jag bara instämma i undringen... Katterna har fått bra foder. Alla katterna utan nummer fyra är släkt och nummer fyra hade en UVI när han fick sitt grus.

• Kurre räkmacka

till kantarellen. Dricker katterna mkt vatten? Äter dom torrisar? Du kan blöta upp fodret kanske?

• Kantarellen

Kurre räkmacka
    Lite klurigt det där med maten när man har flera katter med olika behov. Två av hanarna har avlivats på grund av andra krempor i hög ålder. Dom två vi har kvar (tean och fyran) är rätt kräsna. Nummer tre är nu 19 år och bara han äter så är vi nöjda... Är man katt och 19år tycker jag man har den rätten att själv bestämma vad man vill ha... Det blir torrisar för det är vad han gillar.

Trean äter dietmat, har försökt få honom att äta blött men han har lite allmänt svårt att äta, jag tror helt han tycker det är jobigt att äta blött

Vattenskålar finns i stort sett överallt och byts flera gånger per dag...

Urinsten är ju ärftligt betingat, och tre av katterna nära släkt...

• reserverad

De tog ut katetern pa min katt i sondags men nu idag sa kissar han fortfarande knappt nagot alls. Han gar pa ladan ca 5 ganger i rad och forsoker kissa, forsta 2 gangerna kommer i allmanhet lite ut, som en lite glaskula som barn leker med ungefar, men det har inte gatt framat liksom!

Han har varit hos veterinaren varje dag den har veckan, blasan har varit okej hittills, och de tror att han bara ar irriterad av katetern. Men fem dagar?!

Han far antibiotika och valium for att slappna av och kissa battre men det har inte hjalpt an iaf.

Jag borjar fa panik, jag har passat honom dag och natt nu sen i mandags, men mest av allt vill jag ju att han ska bli frisk!

Fortsatt garna beratta det ni kan.

• Kurre räkmacka

Låter verkligen jobbigt Är man katt & 19 år har man ju levt ett lånngt liv så det får man väl va nöjd med, men ändå

Kram

• Kurre räkmacka
    reserverad skrev 2007-04-27 15:54:01 följande:
    De tog ut katetern pa min katt i sondags men nu idag sa kissar han fortfarande knappt nagot alls. Han gar pa ladan ca 5 ganger i rad och forsoker kissa, forsta 2 gangerna kommer i allmanhet lite ut, som en lite glaskula som barn leker med ungefar, men det har inte gatt framat liksom! Han har varit hos veterinaren varje dag den har veckan, blasan har varit okej hittills, och de tror att han bara ar irriterad av katetern. Men fem dagar?!Han far antibiotika och valium for att slappna av och kissa battre men det har inte hjalpt an iaf. Jag borjar fa panik, jag har passat honom dag och natt nu sen i mandags, men mest av allt vill jag ju att han ska bli frisk! Fortsatt garna beratta det ni kan.
    Jag lider verkligen med dig Jag har tyvärr ingen hjälp att ge utom stöd och någon sopm lyssnar då

Kram
  • reserverad

Kantarellen, din katt nr 3, hur visste ni att nagot var fel om det inte var stopp?

Och hur betedde han sig? Tankte om det ar det min katt har?

• reserverad

Kurre rakmacka, tack for ditt stod.

Nu maste jag ga och fixa ladan med nagot speciellt som samlar upp kisset sa att det kan analyseras men fortsatt garna skriva sa laser jag det snart.

• Kantarellen

silentwings
    Usch då, ja då tycker man ju att han borde börja bli bättre. Hur illa var det med honom? Bra att han har varit hos veterinären och blivigt kollad, känns som om du kanske inte kan göra så mycket mer än att lita på deras ord.

Hur dricker han? Dricker han dåligt så kommer han ju kissa dåligt med.

• Maijlo

Många bra inlägg i tråden!

Hur märker man tidiga tecken hos sin katt? Jag har nämligen lite misstankar kring vår hane, men vet inte riktigt vad jag ska titta efter.

Svar på tråden Urinstopp pa katt, snalla svara pa det har!