• Kinne79

Vad får man inte missa i Belgien?

Jag och sambon ska bila i Europa i juli/augusti och ett av resmålen är Belgien. 

Jag skulle vilja ha tips på vad man måste se och göra?
    Turistattraktioner och turistfällor?
    Bra restauranger, shopping m.m?
    Nöjesparker, djurparker m.m?

Tack/Trulsa79

• Svar på tråden Vad får man inte missa i Belgien?
  • VALKYRIA II

Brugge, Grote Markt i Bryssel, Manneken Pis, våfflor med grädde, Ardennerna. Ta Luxemburg på en gång, en otroligt fin liten stad!

• Kinne79

Luxemburg har vi tänkt åka till om vi får möjlighet, vi ska nämligen vidare ner till Frankrike, vet du om det blir det en lång omväg?

• Karpet

trulsa79

Jag bor i Belgien och har lite tips till dig.

Brugge (eller Bruges som det heter på lokalt språk) får inte missas, Ardennerna likaså. Dinant är en fin men liten stad. Inget man stannar i mer än en halvdag. Bilresan mellan Bryssel och Dinant är jättefin om man åker via Namur och undviker motorvägen.

Bryssel bör ni absolut se och jag har massor med tips att göra och se där. Hur länge hade ni tänkt stanna och vad på ett ungefär vill ni göra? Restauranger, barer, parker, muséer etc?

• Kinne79
    Karpet-

I Bryssel blir det nog 1-2 dagar, vi ska hinna med mycket

Vet inte riktigt vad vi tänkt göra i varje stad, det är därför vi vill ha tips.

Vi är inte så mycket för museér om det inte är interaktiva så man själv får prova på saker. Har du tips om någon annorlunda och/eller inhemsk restaurang får du gärna tipsa.
    Finns det något som man bara måste göra i Bryssel?
  • VALKYRIA II

Vi har åkt över Luxemburg då vi har varit på väg till Frankrike, om man nu ska till den östra delen det vill säga...

• Kinne79

Valkyria II-
    Hmm, vilken del ska vi nu till. Vi har tänkt att åka Belgien/Frankrike/Schweiz.
    men nu när jag tittar på kartan så kan man ju åka mer i den östra delen av Frankrike så att det blir Belgien/Luxemburg/Frankrike/Schweiz.

Finns det något att se i den östra "snipen" av Frankrike som gränsar Luxemburg/Tyskland/Schweiz?

• Karpet

Jag har tre favoritrestauranger med olika specialiteter. Alla ligger i samma område (st Gerý). De ligger inom gångavstånd från centralstationen, Grand Place (måste se!!!) och Mannekin Pis (ligger nära Grand Place så ni kan gå och titta på den men ni kommer inte att bli imponerade, den är mycket mindre än vad man skulle kunna förvänta sig).

Yoma- är den "lyxigaste" och är en fusionrestaurang med influenser från det franska och japanska köket. Den ligger på Rue de la Grande Ille.

PastaBasta- ligger granne med Yoma och serverar italiensk mat. Inte den gammaldagsa sortens italienare med rödvita dukar utan mer modern restaurang men med jättegod mat.

Davi's- en thairestaurang med jättegod vällagad mat. Den ligger Place st Gerý och le Bourse, gatan heter Rue Jules Van Praet. Denna är nog den billigaste utav de tre.

Place st Gerý är toppen att dricka drinkar på också då det är som en enda stor uteservering med massor av barer och pubar.

• VALKYRIA II

När vi åkte över Luxemburg till Frankrike stannade vi till i Jura. Jag blev så betagen av naturen där! Vi stannade till vid en liten sjö som hette Lac de Chalain och utforskade där. Sjön hade grönt vatten minns jag och så fanns det grottor där och vi besökte Louis Pasteurs hus som vi bara råkade springa på. Jag har sett hela Frankrike med denna trakt kring Lac de Chalain har jag inte kunnat glömma. Kanske för att det var min första resa till Frankrike. Lite högre upp i Frankrike ligger Alsace. Trevliga ställen att besöka där är Strasbourg, Ribeauville, Riqewir (minns inte riktigt stavningen). Då vi var i Schweiz var vi till Vierwaldstättersee. Fint det också! Om du gillar Milkakor och promenader på höga höjder, förstås.

• Kinne79
    Karpet
    Tack för tipsen. Mannekin Pis är ju en sån där grej som man måste se, men som man kommer bli besviken på, som med de flesta turistfällor.

Thai och billigt låter bra! Thai för att det är gott och billigt för att vi har tänkt göra det till en "backpack" resa fast med bil. (Är billigare att ta bilen än att köpa 2 interrail biljetter)

Men faller det sig att vi är i Bryssel en fredag/lördag så kan man ju prova någon av de andra restaurangerna.
  • Jan 39

Mitt tips är att du tar med mycket tvål, handdukar, tissues mm för Belgien är nog Europas lortigaste land.

• VALKYRIA II

Jan, dom har fina hus i alla fall! Belgaren har verkligen klurat ut hur man bygger vackert i tegelsten. Jag själv har inte upplevt Belgien som lortigt. Indien, där var det lort, minsann!

• Kinne79

Jan 39-
    Tur att vi ska ha med bilen då, så att vi får plats med allt Å andra sidan så har jag varit i Egypten så jag tror inte att det kan vara såå farligt

• Karpet

Jan39

Du har en poäng där. Det gäller i alla fall Bryssel och det rör sig främst om hundbajs, överallt!

• presens konjunktiv

Tre saker får man inte missa i Belgien: Våfflor, choklad och öl!

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • SVejsan

GLÖM INTE BRUGGE

När ni är i Brugge (vars gamla stadskärna finns på Unescos Världsarvslista)...:

Besök då:

www.brugsbeertje.be/index2.htm

En liten pub med över 300 sorters inhemsk öl!!

Bla:
    www.brugsbeertje.be/menukaart.htm

Svartvinbärsöl, klosteröl, Öl som mognad bå bourgognefat osv allt serverat på traditionellt sätt i tillhörande "specialglas"

Hur mysigt som helst!

Ta dessutom en rundtur på kanalsystemet.

Observera att det är de gamla delarna som är intressanta det "nya brugge" är inget vidare ...

• Annikamed2barn

Brugge så klart, jättevackert! Och absolut inte chokladen, alla dessa chokladbutiker är värda en omväg!
    Vi har varit i Gent och det var också en mysig stad.
    Bryssel var jag inte så imponerad av dock.

Svar på tråden Vad får man inte missa i Belgien?