• VitaRosen

Hur mycket går man upp i vikt när man väntar tvillingar?

I alla böcker jag har läst så står det att 12 kilo är det normala att gå upp i vikt beräknat på barnet, moderkaka, blodökning osv (men att en ökning mellan 6-25 inte är farligt eller dåligt).
    Och att viktfördelningen under grav ser ut något så här v. 0-12 0% viktökning, v. 12-20 25%, v. 20-30 50% och v. 30-36 25%.
    Detta är ju förstås beräknat på ett barn.

25% av 12 kilo är ju 3 kilo.

Jag är nu i vecka 15+1 och har gått upp 1.2 kilo sedan jag vägde mig för en vecka sedan. Och jag har redan gått upp 1 kilo innan dess och har alltså gått upp 2,2 kilo på 15 veckor och det är långt kvar till v.20.

I tvillingböckerna står det ingenting om hur viktuppgången ser ut för tvillingmamman.

Min fråga är nu hur mycket skall man gå upp som tvillingmamma om man bara räknar det väsentliga som bebisar, blodökning, moderkaka osv (alltså inte bullar, kakor osv)?

Gärna hur mycket man går upp i veckan?

• Svar på tråden Hur mycket går man upp i vikt när man väntar tvillingar?
  • Heobaldia

Det finns ingen bra siffra på nått tyvärr. JA uppgången per vecka beror helt klart på vilken vecka man är i. FÖr ibland har de världens tillväxt tid.
    JA det är vitkigt att inte tänka för mkt på vikten, det är lätt att man nojjar ut helt.

JA nånstans runt 18-30kg är nog inte ovanligt. Ja man samlar på sig vätska som en disktrasa, har mer blod osv än en enlignsmamma.

Men det viktiga är faktiskt att barnen och du mår bra. Sen kan man fkatiskt strunta i vikten.

KRam och lycka till

• VitaRosen

Tack!

Försöker äta så nyttigt det går men har mått så illa att det är få livsmedel som jag klarar av att äta + att jag har en historia med ätstörningar när jag var yngre vilket gör att jag tycker att okontrollerad viktuppgång är väldigt obehagligt. Om jag visste att det är pga graviditeten så skulle det kännas bättre och så skulle jag slippa att känna ångest över pizzan jag åt igår ;-9

• MallaMojs

Min bm säger ingenting om vikten, och då är jag ändå överviktig sedan innan... När jag gnäller så säger hon att "Det är ju två därinne!"... Ok, det blir ju inte dubbelt, men en del extra får man nog räkna med - men det är ju så individuellt.

Jag har gått upp 10 kilo och är idag i vecka 28+0 - vill inte tänka på den där uppsamlingsförmågan som en disktrasa

Tvillingtjejjer **vecka 29**
  • EmelieG84

De e ju så beroende på, endel går uppmer andra minder!
    Jagväntar tvillingar, på senast besöket hos Bm hade jag gått upp 4kg, detta va i v26.. Nu tror jag att jag gått upp ett till så vi säger 5 kg i v28+2

• Lorina

Ja det är nog sååå olika, jag gick upp bara 9 kg på 34+5 veckor när tjejerna titta ut. De vägde ju då 2470g + 2225g o moderkakan vägde 850- 900g. Men vet många som gått upp både 20 och 30 kg.

• Little Ms Chatterbox

Vägde mig hos BM förra måndagen och då hade jag gått upp 1 hg från när jag skrev in mig i v. 7, är i v.21 nu. Men om jag följer mina tidigare graviditeter kommer jag att klaffsa på mig en hel drös kg om några veckor. Har högt BMI sen tidigare så tvillingarna suger nog musten ur mig redan nu.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Havanna

När jag väntade mina tvillingar gick jag upp 14-15 kg, en månad efter förlossningen var allt borta!

• Havanna

Kan tillägga att mina grabbar föddes i v 40 och vägde 2500 g resp. 2450 g.

• Längtar78

Verkar som om många här gick upp lite... Själv gick jag upp 26 kilo med mina två, varav 3-4 de första 12v. Mina två kom i v 39+0 (igångsättning) och vägde 2730 & 3190. Var normalviktig innan (168cm på 60kg), så det är nog väldigt individuellt. 18kg gick jag ner inom en vecka efter förlossningen. Nu är barnen 4 mån och jag har 5kg kvar, ocd då har jag ännu inte ens tänkt tanken att jag ska försöka gå ner utan äter massor av godis, glass och kakor

• jelena2

Gick totalt upp 25 kg, varav 6 kg före inskrivningen i v.10-12.
    Tjejerna vägde 3645g resp 3215g när de föddes i v.39+0
    Tolv dagar senare hade jag gått ner 20 kg och de sista fem blir jag nog aldrig av med, verkar det som...

Svar på tråden Hur mycket går man upp i vikt när man väntar tvillingar?