• trolly

jobba under föräldraledighet

Min arbetsgivare har frågat mig om jag kan hoppa in och jobba ca 2-3 dagar per månad under min föräldraledighet. Jag kommer jobba hemifrån o skriva upp tiderna samt komma till jobbet 1 dag i månaden ungefär. Jag tycker det låter jätteintressant. är det ok att göra så och hur gör jag ned föräldrapenningen? idag tar jag ut 4 dagar i veckan.

• Svar på tråden jobba under föräldraledighet
  • Fru Wennström

Du kan jobba på den dagen du inte tar ut föräldrapenning. Du kan alltså inte ta ut föräldrapenning och jobba samma dag. Så det ska inte vara något problem.

• Snäckan6

Som Fru Wennström skrivit kan du jobba på de dagar som du inte tar ut föräldrapenning, och annars ringer du bara till FK och säger att du ska jobba den dagen.

Jag jobbade (tillsammans med dottern) 3 veckor under sommaren då vår dotter var 4 månader på ett jobb som jag haft sedan flera somrar tillbaka, och det gjorde ju att jag slapp ta ut föräldradagar under de veckorna.

• pattisza

Du kan ta föräldrapenning de dagar du jobbar men inte den tiden du jobbar, t.ex jobbar du 4 timmar en dag kan du ta FP halv dag.

Svar på tråden jobba under föräldraledighet