• anniis

få socialbidrag om man äger en lägenhet?

Någon som vet hur det fungerar - kan man få socialbidrag om man inte har något jobb men äger en lägenhet värd tex. 1 miljon kronor? Eller blir man tvungen att sälja lägenheten, flytta och skaffa något billigare?

• Svar på tråden få socialbidrag om man äger en lägenhet?
  • LillaÄrtan

Säkert, iom att man isåfall sitter på en mille

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • Gotlandsunge

Undrar samma sak. Hittade detta på en frågor&svar-sida:
    Fråga: Måste jag sälja min villa eller bostadsrätt för att få socialbidrag?
    Svar: Det är inte självklart att du måste sälja din villa eller bostadsrätt för att få socialbidrag. I varje enskilt fall görs en behovsprövning som tar hänsyn till vilka konsekvenser det skulle medföra att avyttra bostaden. Om du tillfälligt behöver hjälp behöver du inte sälja bostaden.

• Heisan

Jag har en nära väninna som bor i en bostadsrätt, hon fick den av de sociala eftersom kommunen hon bor i inte har några större lägenheter o hon har sex barn. Då kostade den inte många tusenlappar, idag är den nog värd ca 250', men hon behöver inte sälja den ännu eftersom det fortfarande inte finns några större lägenheter lediga i kommunen. Jag antar att när barnen blir större o flyttar, om hon har bidrag fortfarande, att hon måste sälja den då...

• LillaÄrtan

Nej, handlar det om en engångförteelse så tror jag ju knappast heller det. Men om man tänkt sig "leva" på socialbidrag en längre tid  pga av förlorad inkomst så kanske man måste sälja..... Eftersom man sitter på 1 miljon, det är mycket mer pengar än vad många andra har!

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • Vuxen kompis

Glöm att man får socialbidrag om man sitter på kapitalegendom värd 1 mkr.

Man måste leva på existensminimum och inte ha kapitalegendom som går att avyttra.

• Martina 76

Äger man en sådan lägenhet så måste ju den gå att belåna. Då kan man väl aldrig få socialbidrag?

• Myrongen

Det hoppas jag VERKLGEN inte att man kan få. Men jag skulle inte bli förvånad om man fick...

• Rymdmamma

förmodligen kan man endast få "bistånd mot återkrav" dvs. återbetala till socialtjänsten när bostaden är avyttrad?

• Dulia

Det beror på omständigheterna och säkert också var i Sverige man bor, hur bostadsmarknaden ser ut. Man kan få behålla sin lägenhet om man söker för en kortare period eller om lägenheten inte ger någon vinst vid försäljning.
    Om man får bidrag för en bostadsrätt ska bistånd endast utgå till räntekostnaderna. Amorteringen ska man stå för själv.

v. 35 - bf 6 juni
Svar på tråden få socialbidrag om man äger en lägenhet?