• MaSo

Bulgarien - Sunny beach, Juli/augusti....

Jag ska åka till bulgarien i slutet på juli med mina två barn. Två veckor ska vi vara där..

Hur mycket pengar tror ni att jag behöver ha med mig? Jag vill inte behöva snåla alltför mycket, men inte heller leva lyxliv varje dag!

Min dotter är 2 år och 5 månader, när vi åker dit, och använder fortfarande blöjor. Finns det att köpa där?

Något mer jag behöver tänka på? Det är första gången jag ska åka på en så "lång" resa med mina barn. Så jag är lite nervös, då jag är den enda vuxna..

Alla tips tages emot tacksamt!

• Svar på tråden Bulgarien - Sunny beach, Juli/augusti....
  • Sommaren är kort

Du behöver inte vara orolig! Bulgarien är bra och barnvänligt! De kommer att älska det!! Vi var i Sunny Beach för fyra år sedan och det var min dotters första utlandsresa, hon var då 7 år ! Sen dess har vi varit i flera länder men hon tycker fortfarande bäst om bulgarien! Vi bodde på hotell Iskar och tyckte det var ett bra hotell nära det mesta! Vi hittade många restauranger som blev våra favoriter som vi besökte flera gånger! Stränderna är otroligt fina!!Cool
    Det negativa är väl att det är väldigt turistiskt och man får inte "se" hur bulgarna har det om man inte reser till Nessebar eller Burgas tex. Vädret var också lite si och så trots att det var i Juli/Aug ! Det regande nog  ca 3-4 dagar .Det är billigt  och jag tror att vi gjorde av med ca 10000 kr på två veckor för två vuxna och ett barn. Då åt vi ute två gånger per dag och gjorde en hel del utflykter. Lite shopping på flyget ingick också! Men du får väl tänka på att det är fyra år sedan , det kanske har hänt en del!?
    Fråga mer om du undrar över något!! Glad

• MaSo

Åh tack, för svaret!

Jag har faktiskt varit i Bulgarien förut! Men det var 1989, och då bodde vi i Albena. Och som sagt, på 18år får vi hoppas att det förändrats en del!

Hmm.. då får jag väl sikta in mig på en 10-12 tusen! Det borde väl en vuxen och två barn klara sig på! Om inte annat så får jag väl leva på vatten sista veckan, och gå ner några kilo.. *Asg*

• mamma2002

Nu ska tyvärr göra er lite besvikna!

har varit i Bulgarien nu 4gg sist var vi i Golden Sands! ( Förra sommaren)

Det har blivigt dyrt i Bulgarien så ta med pengarna!!! Räkna inte med att det är jätte billigt som innan!   ( de är väl med i EU nu oxå)

Blöjer finns men inga bra och inte jätte billiga heller!

Sunny b. är bättre än Golden Sands om det kan vara till någon tröst jätte fina stränder med mycket med aktiviteter!
    Håll i plånböckerna för det finns många som snor mycket!!!!!!!!
    Många som blir av med saker från hotell rummet så LÅS IN ALLT!!!!!

JAg rekomenderar att ni åker en vecka det räcker!
    OM inte ni tänker vara med på alla utflykts målen ( som även de är ganska dyra)
    Ta bussen själv in till burgas det tjänar ni på!

Vädert var jättebra när vi var där!

Ha en skön resa!

• LC Star

Säger som en föregående talar har gjort, det räcker med en vecka! Vi gjorde nog av med 2500 per person på en vecka och då snålade vi inte!
    Ladda upp med vatten inför resan så barnen inte blir uttorkade och svimmar på flygplatsen, rätt mycket folk. Ladda upp med lite stoppande och förebyggande piller för magen också om ni har tendens till känslig mage!

Trevlig resa!

• Korkken

Hej!

Har varit till både Sunny Beach och Golden Sands. Sunny Beach hade förändrats totalt på 5 år och i mina ögon så var det nya Ibiza för den yngre ungdomen!
    Förra året var vi till Golden Sands, bodde iof.på ett All inclusive hotell - det är att rekommendera för barnfamiljer,duktiga lekledare och gratis dricka,frukt o glass från morgon till kväll, däremellan serverades frukost,mellanmål,lunch,mellanmål,middag och fika stup i ett.
    Nu tillhör väl Golden Sands till ett av de äldre turistorterna och där vet handlarna att ta betalt,och se för guds skull upp med taxichaufförerna som vissa såg ut att vara höga som hus!!! Rekommenderar buss!
    Gillar ni strandlivet så blir ni inte besvikna, ständerna hör tillhör nog de bästa vi upplevt!

• sandflyget

Det är inte dyrt i Bulgarien; tvärtom! Jag och min son, 14 år, var där förra året. Vi åt ute minst 2 gr/dag + dricka under dagen vid stranden och poolen. Jag shoppade jättemycket kläder, vi hyrde moppe och elbil mm. Totalt gjorde jag av med 5 000 kr. Vi ska åka dit i år igen och planerar att ha 6 000 kr i reskassan. Bulgarien är perfekt att åka till med småbarn med jättefin strand, långgrund.

• Längtar efter en liten

Usch jag skulle varit i Sunny Beach NU jobbigt.

Hoppas du får det riktigt trevligt

Mamma tänker på dig,hur du har det där uppe :( Puss
  • Ekstam

Men herre jösses vad mycket negativa inlägg, jag tror inte att du behöver vara orolig för att ditt barn skall svimma på flygplatsen som någon nämde här tidigare???!!!

Det har ju i vilket fall inte med bukgarien att göra...

Jag har vartit där varje år sen jag var liten, och nu reser jag dit med min familj.

Jag har inte samma uppfattning om bulgarien som de ovan...
    Utan tycker att det är ett bra resemål för såväl barnfamiljer, ungdommar och pensionärer. Sol och härliga bad, billigt om man jämför med grekland, mallorca etc.Inget utbud av kultur på turistorten utan man får ta sig en bit utanför för att se det riktiga Bulgarien! Rekomenderas!

Tror absolut inte att du behöver vara rädd för några taxicafförer eller för att bli av med saker på rummet??? har aldrig hänt mig eller min familj under de 30år vi har varit där!!

Har du några frågor så hjälper jag dig gärna.

• Manon2

Ska till Sunny Beach i augusti med min familjen.

har läst lite på fritidsresors katalog och det stod att en måltid kostar ca 30-50 kr och öl runt 10 kr.. stämmer det?

Fråga till sandflyget...Såg att du skrev att ni har shoppat mycket där. Undra vilken stad kan man shoppa mkt? Säljer de typ bra skor, handväskor?? kläder??

Ekstam..ksk har du något tips vad kan vi göra kul i Bulgarien?
    Vilken strand är bäst?

har funderat att ta med ca 10 tusen kr i fickpengar för mat, aktivitet och lite shoppning. Skulle ni tro det räcker? alltså för 2 vuxna och 2 barnen i 2 veckor?...

Oj lite många frågor =)=)

är tacksam om ni vill gärna tipsa något..

• sandflyget

Manon2: vi bodde i Sunny Beach och höll oss där förutom en förmiddag i nessebar. Vi shoppade kläder: t-shirtar, linnen, kjolar, jackor, väskor, skärp, skor och klockor och allt med bra kvalite! Allt är som nytt fortfarande och det är ett år sedan vi var där. Vi fick köpa två stora väskor för att vi skulle få med oss allt hem! Ha en trevlig semester!

• pellesmatte

vi gjorde av med ca 9000kr för två vuxna och två barn , det blir dyrare för varje år . men ni kommer få det jätte bra , älskar bulgarien !!!

Svar på tråden Bulgarien - Sunny beach, Juli/augusti....