• Mia m Rasmus

Kostnad om man ligger många dygn på sjukhus?

Jag och smabon diskuterade tidigare idag att om bebben skulle födas nu i v 28 och man måste stanna på sjukhus i flera månader blir det ju jättedyrt med tanke på att det kostar 80 kr/dygn.
    Inte för att kostnaden spelar någon som helst roll, bara mitt barn får den vård den behöver. Men kunde ändå bara vara kul och höra hur det varit för er som fått för tidigt, har ni fått betala varje dygn eller går det på hemförsäkringen eller kan man få någon ersättning från fk?

• Svar på tråden Kostnad om man ligger många dygn på sjukhus?
  • Långbenopluto

Det är ingen kostnad om barnet ligger på sjukhus!

Och ni ligger inne med honom, alltså ingen kostnad! I allafall i mitt län.

Jag låg på prematuren i 7 veckor och det var gratis. Maten fick man däremot sköta själv

Mamma till Marcus och Isak
  • miniGrynet

Om man har en försäkring (typ Vänta-barn hos Trygg Hansa) så kan man få lite pengar ifrån den, vi fick tex 100 kr/dygn. Inte så mkt, men ändå nånting.

Sen så får båda föräldrarna tillfällig fpenning om barnet ligger på sjukhus.

Men som Tines skrev, det är ingen kostnad för barnets vård på sjukhuset.

Vi låg först på KS, där var jag inlagd efter snittet, och det kostade ju då för mig och sambon. Sen blev vi flyttade till Danderyd, där fick vi plats i ett familjerum på Neo, där kostade det ingenting för oss att bo.
    Där var det toppen, vi hade ett rum med kylskåp, micro, tv och två sängar.
    Vi blev jätteglada över det rummet och över att det var gratis för oss att bo där, så att vi fick vara nära vår dotter.
    Sköterskan som tog emot oss tyckte att vi var lite knasiga som blev så glada över det rummet, men det var ju jätteskönt att det inte kostade nånting där.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • hotten

barnen är gratis på sjukhus, å man kan ju inte lämna barn ensamma därmed är du ju oxå där men får ingen vård
    så länge du ligger på BB så betalar du 80.- dag, men inte efter det.

• miniGrynet
    hotten skrev 2007-04-27 23:16:05 följande:
    barnen är gratis på sjukhus, å man kan ju inte lämna barn ensamma därmed är du ju oxå där men får ingen vård så länge du ligger på BB så betalar du 80.- dag, men inte efter det.
    Man kan absolut få lämna sitt barn på sjukhuset, om det inte finns plats för en att vara kvar.
    Många som får göra så med sina barn på Neo, tyvärr!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lilla K

Tror att det är olika från sjukhus till sjukhus hur det fungerar, men betalar gör du inte. Det är barnet som är inlagt, inte du, och barn under 18 år (?) har ju fri sjukvård.

Vissa sjukhus ordnar rum åt föräldrarna, nästan till vilket pris som helst (t ex Sundsvall).

Andra ordnar rum när barnen flyttar ut från övervakningssal (bl a nåt sjukhus i Gbg) och då får föräldrarna vara på Neo-avdelningen på dagtid men sova hemma.

Hemförsäkringen täcker inga kostnader (t ex BB eller patienthotell) och FK bidrar inte med annat än TFP (man behöver alltså inte ta av sina vanliga föräldradagar).

• hotten

minigrynet: ja jag tänkte på barn i allmänhet tex lite större barn när man ligger inne med dem så betalar man ju aldrig...
    å antog att ts bor en bit ifrån då hon frågar om kostnaden .. å då lämnar man ju alldrig ens dessa riktigt små (eller ja många gör ju det några dagar då å då å åker hem ett par dar, själv tycker jag det är förskräkligt men det är en annan sak)

• Medusan

Vi låg också på neo men vi fick betala för det

Skumt att det är olika på olika ställen.

• Lilla K

Medusan: det var konstigt... Det var inte de dygn du var inskriven på BB som ni fick betala för? Jag var inskriven på BB i 4 dagar, men bodde på Neo. Betalde för de 4 dygnen som om jag varit där (fick mat och vård som alla andra).

• Medusan
    Lilla K - Nej, vi fick åka direkt in på neo efter förlossningen och fick betala 80 kr/dag för mig och 200/dag för min man. Fick en räkning på en bra bit över 1000 spänn för det Fundersam

Kanske borde kolla upp detta?
Svar på tråden Kostnad om man ligger många dygn på sjukhus?