Är myror bra att ha i trädgårn?
Ja, som frågan lyder..
Ja, som frågan lyder..
Både och. Dom tar en hel del ohyra, men dom tar ju även hand om bladlössen och har dom som boskap. Svartmyror och rögmyror bygger ofta bo i rötterna på växter, inte bra.
Jag har skogsmyror i hela trädgården, är livrädd för dom, dom bits ju som satan. Men jag har inte samvete att ta död på dom. Än i allaafall.
jag har myror i hela trädgården, som förstör ALLT !!
hur kan man bli av med dem ??
har testat sånt där myr medel men det har inte funkat... har även försökta att byta jord och ta bort massa gammla rötter, men det funkar inte heller
Ja, de är faktiskt jättebra att ha! Jag läste en undersökning någonstans (har glömt var), och de hade jämfört två trädgårdar med och utan myror. Där man hade utrotat myrorna var det enormt mycket mer ohyra som åt av växterna i trädgården. Myrorna tar nämligen hand om massvis av små larver. Så myror ska man vara rädd om.
Ellis84: Vad har myrorna förstört hos dig?
hörde på tv om de de bra men endå inte bra.. vill man ha bort de så kan man sätta lite klister runt träd och så kommer de inte runt:D.. fasnar de..
dem käkar upp växter och alla rabarber... !!! tycker inte om att ha dem iaf !!
Tack för era svar!
Nu när det har blivit varmare så såg jag att det har kommit myror runt mitt krydd land. Min min vill ha i hjäl de, men jag vill vänta o se vad som händer.
Har ni några bra tips på hur man tar kål på de på ett organiskt sätt?
Jag har provat torrt mannagryn. Myrorna äter det och när de dricker vatten så sväller grynet i magen och de dör. Det tar ett tag, men det funkar.
Usch, låter grymt tycker jag. Plågsam död...
fast vanlig salt ska fungera, myrorna undviker gärna det....fick det tipset av min mamma...då dödar man dom inte, men dom undviker det... jag har lockat mina myror till ett ställe på utkanten av tomten med frukt och sött, sen ska jag lägga myrr C att dom inte kommer tillbaka...
Myror tycker inte om kanel heller..
Det är varken plågsamt eller så..
Och så luktar det gott..men om de blir så fin färg på landet är ju en annan sak :P