• Miss HoneyBunny

Vilka buskar kan jag plantera intill huset??

Vi har i höstas dränerat runt hela huset och nu ska jag göra en rabbatt på framsidan. Den är ca 3-4m lång och ca 1 m bred. Jag vill gärna ha lättskötta buskar (typ nån Tuja eller En) men sambon totalvägrar eftersom dom har så stora rotsystem som kan förstöra dräneringen.
    Nån som har tips på lättskötta buskar som inte blir för höga och som inte har ett rotsystem som brederut sig??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 10:50:26:
    Glömde säga att solen ligger på mot den husväggen i stort sett från förmiddag till sent in på eftermiddagen, så det måste vara växter som tål mycket sol!

• Svar på tråden Vilka buskar kan jag plantera intill huset??
  • Nyfiken gul

Rohododendrohn kanske?

Vi har såna planterade vid en solig husvägg o det funkar fint!

• Nenne 71

Egentligen ska man inte ha några planteringar intill husväggen. Risk för fuktskador.

• isisisis

Bättre är att lägga natursten.Den runda sorten.
    Plantera sedan ett par oaser av olika högre gräs.
    Det finns runda kuddliknande grässorter(låga) och höga med fina vippor.
    De är tåligare.
    Generellt så vill Rhododendron stå i halvskugga.Och ha lite fuktigare om fötterna.

• Jenny70

Håller helt med isisisis - blir jättefint!!!

• misskitty

Hur planterar man i natursten,kan ju inte växa där,eller har man planteringsjord underst?

• Jenny70

Du förbereder ju för att lägga natursten, med sand, bärlager + fiberduk el markväv...i det hade jag grävt nå´ra gropar - fyllt på med jord & planterat. Sen hade jag lagt stenen till sist.

Vi har BREDA rabatter mellan våra murar (2 parallella murar pg a högdskillnader framför huset) & där la vi ut markduk över alltihopa - för att få det så underhållsfritt som möjligt.
    Jag grävde gropar & planterade växter redan i höstas & nu i fredes fyllde vi på med diabassingel. Blev fint, tycker jag.
    Det är för stort område för att lägga natursten, tycker jag. Annars tycker jag det är SÅ jättefint!

LYCKA TILL!!

Svar på tråden Vilka buskar kan jag plantera intill huset??