• fru Lisa

tips för väldigt aktiv 7 månaders

undrar om ngn har tips hur jag kan aktivera min 7 månaders som är högt och lågt! hon håller på att lära sig kryp men kan inte riktigt än och det är frustrerande för henne, alltså är hon hyperaktiv istället...
    hon sover just nu max 2 timmar på dagen och cirka 8 timmar på natten, och jag är jättetrött- vilket antagligen märks på hur jag skriver..

• Svar på tråden tips för väldigt aktiv 7 månaders
  • tistel

Hej Alvaslarvans mamma!
    Min 7,5 månaders dotter är också i mycket stort behov av aktivering - hela tiden - och sover lite på dagen (ca 1 h) (men dock hyffsade nätter). Så jag vet hur trött man blir till slut och ont i kroppen av allt bärande, lyftande och hållande. Min lilla varken sitter själv eller kryper än, och ligga på mage är helt värdelöst.... Jag alternerar mellan gåstol, ligga på rygg på golvet med olika spännande saker (husgeråd, mobiltetefon, saker som prasslar, papper - ja allt!), hoppgunga, sitta i matstol med leksaker på bordet som man får plocka upp från golvet hela tiden osv osv..... Majskrokar är ett hett tips om man behöver en lugn stund för och tex äta något själv, då är åtminstone min skrutta väääldigt upptagen i ca 20 min. Jag försöker också att gå bort varje dag och träffa folk (helst andra barn), då blir gullungen trött en liten stund i vart fall. Babyrytmik och öppna förskolan är kanon! Du har säkert prövat allt detta - kanske har du nåt annat tips till mig!?
    Längtar sååååå tills lillan kryper, så man slipper vara "lektant" och bärare hela tiden!

• goldfish

Har en son här (7 månader) som kryper, men kan inte sitta.
    Han kräver allt ändå och behöver stimulering hela tiden.
    Sover ½ - 1 timme 3 gånger om dagen och sen ca 8 timmar på natten.

Har en låda med leksaker som jag brukar hälla ut på golvet, men det är inte roligt så länge utan han ger sig iväg på upptäcktsfärd.
    När han inte orkar längre vill han sitta i knäet - tror han, men blir snart som en korkskruv och ska ner igen.
    Nu kryper inte era ännu, men saker som rullar brukar funka hyfsat att aktivera med sen.
    Innan han kröp använde vi smörpapper som prasslar, tidningar att riva sönder och babygymet.
    Annars är det nog som tistel skriver, ut på promenader och försök träffa andra barn.
    Det brukar Albert slockna ganska omgående av.

• tistel

Jasså - det kanske inte blir bättre när krypåldern kommer trots allt..... uj uj uj! Fördelen är att man inte hinner äta ordentligt med en aktiv liten unge, så kilona rasar (skämt åsido). Ha det bra Alvaslarvan och Goldfish mer era små söta 7-månaders!!

• Trakka

Här är en till som har en 7-månader (idag) som vill ha underhållning hela tiden. Tappa-på-golvet-och-gråta-så-att-mamma-plockar-upp-det-leken är igång också.

Hon kan inte heller krypa ännu och blir frustrerad av allt övande.

• fru Lisa

ja, hade inte tänkt att skaffa gåstol men överväger det alternativet nu... majskrokar vet inte ens min hjärna vad det är. förklara gärna!

annars ser det väl ut här som ni beskriver allihop... snart säckar man ihop...

förresten, lyssnade lite på stones här och på låten "mothers little helper" den handlar om ett preparat som läkarna skrev ut till trötta mammor på 40 talet tror jag det var, antar att det var neurosedyn. jag förstår dessa mammor till fullo just nu, även om konsekvenserna inte var så roliga.... bara en reflektion...

• Sofiepropp

har en 7 månaders här oxå. hon är precis likadan. är vi borta o träffar folk eller gör annat än att bara vara hemma är hon hur lugn o trevlig smo helst. men så fort vi kommer hem så blir hon helt galen. hon ska var i min famn hela tiden, hon kan inte krypa el sitta men hon försöker kryper men då ska jag sitta hos henne hela tiden. går jag i väg o ska göra något annat så gapskriker hon.

• Ada Göteborg

Inge som har tips för en 3 månaders hyperaktiv bebis som blir jättearg när han inte blir underhållen eller när man leker med honom. Han sover ca 2x1 timme på dagen och jag ammar honom fortfarande vartredje timme dygnet runt. Jag får aldrig sova mer än ca 2/2,5 timmar i streck.

• Slumraren

Vi har också en sjumånaders. Tack och lov ålar hon bra och sätter sig upp själv, så hon blir inte så frustrerad längre. Lugnet varade i en vecka... sedan började hon försöka dra sig upp till knästående och stående, så nu är det 100 % uppmärksamhet som gäller, hon vinglar och faller ofta och når förvånansvärt många prylar som jag trott att har varit på bra avstånd...

Innan hon började ta sig runt underhöll vi med papper, majskrokar, leksaker, böcker... Jag bar henne också i sjalen så att hon t.ex. fick vara med när jag dammsög, hängde tvätt etc. Det gillade hon. Får hon sitta framåtvändi sjalen medan jag dammsuger så sitter hon tyst och lugnt i minst 20 minuter.

Favoritleksakerna just nu är förresten inga dyra grejer. Ett tomt juciepaket med korken hårt åtdragen underhåller henne minst 10 minuter varje gång hon får syn på det. Ett genomskinligt tvättfat i plast gillar hon också, det är blågenomskinligt så världen ser blå ut...

• first

Här är en till med en aktiv krabat. O är i och för sig 8 månader, men ålar överallt, kryper en liten bit men klättrar på allt - ALLT. Han sover inte heller speciellt mycket och jag har inte riktigt tid att aktivera honom heller, han får hänga med på det jag och storebror 2år och 8 månader gör. Nu längtar jag bara till han kan gå själv för nu är han bara kaxig och reser sig upp mot allt och idag har han tom släppt taget, vilket resulterat i en duns på rumpan för så stabil är han inte.

Vet av erfarenhet från den äldre sonen att tiden mellan krypning och egen gång är - jobbig! Försök få hem bekantar, mormor, farmor som avlastning - det behövs. KRAM

• Vofsen

Halloj

Ännu en med en superaktiv, snart 7 månaders som idag tog sina första kryp"steg" efter att ha kryphasat sig framåt sen han var 4 månader.
    Min räddning var gåstolen som han använder som rallybil och springer runt runt runt. Sen träffar vi mammagruppen och barnen där vilket gör att han sä jätte trött den kvällen.
    Besök av barn hemma hos oss gör oxå susen och han är jätte lugn och kollar in den andra i flera timmar...
    Jag ska ta reda på om vi har nån bra öppna förskola, för det verkar bra. Annars går vi på babysim och mammabarngympa. En aktivitet per dag för att jag inte ska bli galen... ;)

Fler tips eftersökes!

• fru Lisa

gick till mina föräldrar idag, dom tog alva medans jag sov så nu har jag lite energi igen!!

det är skönt att höra att man inte är ensam om detta!
  • Ingrid1989

köp en gåstol!!!
    underbar uppfinning... min liellman sitteri den hur mycket som helst och kan fritt röra sig dit han vill.. efter ett tag lärde han sig att byta rum dit vi gick och så å..hehe=)
    www.majskrokar.se
    dom smakar lite majs, men inte mkt, smälter i munnen på nolltid, man behöver inte ens tugga, kanon!!! å innehåller inget socker, salt eller så. bara majs.

• Ingy

Gåstol är den bästa uppfinning som finns. Emma älskar sin fast nu har hon kommit på att man kan riva ner allt i sin väg. Igår nästan hängde hon i gardinera o så blev hon jättearg när hon inte kom åt blommarna i fönstret :D

• Fru Stjärna

Bästa tipset måste jag säga är att skaffa en storebror! Skämt och sido. Men första barnet var det mycket som ni beskriver. Men nummer två här blir inte lika frustrera och arg, för han har storebror att titta på, fascineras av, bråka med och så. Jag upplever inte alls tvåan som lika jobbig 7-månadersbebis. Men det kanske också beror på att storebrorsans trots är mycket jobbigare att hantera än en 7-månaders frustrationer...

Mamma till Rasmus (04) och Kasper (06)
  • sassy123

Sover hon bara 10 h per dygn så beror hyperaktiviteten kanske på övertrötthet? Jag skulle försökt få henne att sova mer genom att tex bära i sjal eller gå promenader med vagnen.

Svar på tråden tips för väldigt aktiv 7 månaders