• Tineling

Vad ska vi bjuda till potatisgratängen?

Vi har bjudit hit svärföräldrar och kanske svägerskan och hennes man på middag till valborgsafton. Till middagen hade vi tänkt ha potatisgratäng men vad till? fläskfile? någon god recept? sen har vi tänkt oss god sallad och tzatskiki sås.

Skulle bli tacksam!

• Svar på tråden Vad ska vi bjuda till potatisgratängen?
  • Nyfiken gul

baconlindad kyckling!! Grilla eller stek i ugn!

• tjej mamman

Helstekt oxfilé är ju aldrig fel.

• Tineling

Roligt att man fick snabbt svar Har ni nån god recept på fläskfile med nån sås så det inte blir torrt?

• Helena77

kassler

marinerad oxfilè

Kycklingfilè(jättegott att bryna filèerna och krydda dom och sen lägga dom i en form och hälla på Keldas färdiga ädelostsås och in i ugnen en stund,ca 15min.)

Rostbiff och skinka

• Helena77

Har även gjort så att jag använt fläskfilè istället för kyckling och det är också jättegott.

• Erica med c

fläskfile`...
    stek köttet,häll på matlagningsgrädde.. en skvätt soya(för att få lite färg..1 buljongtärning,några pressade vitlöksklyftor,kryddor(tex chili,paprika,grill,cayenn,salt)
    lägg i lök & paprika i slutet & låt puttra en stund..
    blir såsen för tjock så spä ut med lite mjölk..
    JÄTTEGOTT....!!!

• angeleye82

pepparbiff e gott till:) med lite tzatziki kanske..annars e det som nyfiken gul förslog super gott till!!!:) Lycka till..

• angeleye82

tineling: gott med mangochutneysås till både fläskfile och kyckling:

MangoChutnetsås 4port

2 dl Gräddfil
    1/2 dl mango chutney
    1/2 finhackad chilifrukt
    salt

Blanda alla ingredienser till såsen. Ställ kallt en stund och låt mogna.
    Servera till kött, kyckling eller grönsaker.

• Tineling

Tack så mycket för alla goda recept de låter mums!

• Tineling

Nu hittade jag ett gammalt recept på ädelost gratinerad fläskfile så jag tror vi ska göra den men undrar först om små barn kan äta ädelost? min dotter är snart 2 år till sommaren.

Svar på tråden Vad ska vi bjuda till potatisgratängen?