Kött som gick ut i går?
Har rostbiff i kylen som vi tänkte grilla men såg nu att det gick ut igår, kan man äta det idag?
Dum fråga, men är det någon skillnad när det står Sista förbrukningsdag och Bäst före?
Har rostbiff i kylen som vi tänkte grilla men såg nu att det gick ut igår, kan man äta det idag?
Dum fråga, men är det någon skillnad när det står Sista förbrukningsdag och Bäst före?
Vet ej men jag skulle inte äta det om det gick ut igår
Om köttet gått ut ur kylen ska du nog inte äta det. Om det bara är datum som gått ut en dag så lukta och titta. Luktar illa = kasta. Vita beläggningar = kasta. Luktar kött = tända grillen.
Jag skulle börja med att titta på köttet och lukta på det. Gick det ut igår skulle jag troligtivs äta det, då det ska tillagas ordentligt.
Precis... lita mer på doft och utseende än datumet.. Och bäst för betyder jut, Bäst före.
Jag är jättenojjig med sånt medan sambon (som i och för sig har jobbat som kock ) säger att det inte har någon betydelse om det gått en dag över.
Nej det har inte vandrat ut ur kylen.
Jag får lukta..
Bäst före datum sätts med väldigt stor marginal eftersom tillverkare vill vara på den säkra sidan. Jag skulle äta utan tvekan.
Kanelflicka (vars mamma är en matteknolog som vet allt om just köttetshållbarhet och som bestämmer "bäst före" datum)
Man kan oftast lita på sina sinnen.
Slaktar man på landet så brukar man hänga nötkött i tio dagar (ca 4 gr) och inte blir det dåligt, tvärtom.
Jag hade glatt grillat efter att konstaterat: Jaha, kort datum.