• tessan8micke

Kött som gick ut i går?

Har rostbiff i kylen som vi tänkte grilla men såg nu att det gick ut igår, kan man äta det idag?
    Dum fråga, men är det någon skillnad när det står Sista förbrukningsdag och Bäst före?

• Svar på tråden Kött som gick ut i går?
  • Agoo

Vet ej men jag skulle inte äta det om det gick ut igår

• HellviHumle

Om köttet gått ut ur kylen ska du nog inte äta det. Om det bara är datum som gått ut en dag så lukta och titta. Luktar illa = kasta. Vita beläggningar = kasta. Luktar kött = tända grillen.

• Alle

Jag skulle börja med att titta på köttet och lukta på det. Gick det ut igår skulle jag troligtivs äta det, då det ska tillagas ordentligt.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • svampbobfyrkant

Precis... lita mer på doft och utseende än datumet.. Och bäst för betyder jut, Bäst före.

• tessan8micke

Jag är jättenojjig med sånt medan sambon (som i och för sig har jobbat som kock ) säger att det inte har någon betydelse om det gått en dag över.

• tessan8micke
    HellviHumle skrev 2007-04-28 18:26:47 följande:
    Om köttet gått ut ur kylen ska du nog inte äta det. Om det bara är datum som gått ut en dag så lukta och titta. Luktar illa = kasta. Vita beläggningar = kasta. Luktar kött = tända grillen.

Nej det har inte vandrat ut ur kylen.

Jag får lukta..

• Kanelflicka

Bäst före datum sätts med väldigt stor marginal eftersom tillverkare vill vara på den säkra sidan. Jag skulle äta utan tvekan.

Kanelflicka (vars mamma är en matteknolog som vet allt om just köttetshållbarhet och som bestämmer "bäst före" datum)

• HellviHumle

Man kan oftast lita på sina sinnen.
    Slaktar man på landet så brukar man hänga nötkött i tio dagar (ca 4 gr) och inte blir det dåligt, tvärtom.

• HellviHumle

Jag hade glatt grillat efter att konstaterat: Jaha, kort datum.

• tessan8micke
    Kanelflicka skrev 2007-04-28 18:32:38 följande:
    Bäst före datum sätts med väldigt stor marginal eftersom tillverkare vill vara på den säkra sidan. Jag skulle äta utan tvekan.Kanelflicka (vars mamma är en matteknolog som vet allt om just köttetshållbarhet och som bestämmer "bäst före" datum)
    Ja, det var det sambon sa, så nu grillar vi för fullt!

Tack för er hjälp!
Svar på tråden Kött som gick ut i går?