• Tainted

Klämmer ni analkörtlarna på er hund?

Såg på nåt program flera månader sen att ett par klämde ut gojset i sina hundars analkörtlar regelbundet, och nu senast idag såg jag på ett vetrinärprogram på tv6 om en hund som inte kunde vifta på svansen då dessa var så fulla... klämmer ni dom regelbundet eller har gjort det någon gång? jag har då aldrig gjort det...

• Svar på tråden Klämmer ni analkörtlarna på er hund?
  • micorazón

va?? har då aldrig hört att man gör det själv.. man måste veta hur man gör.. och man måste vara två för att göra det.

jag överlåter det till veterinären..

• Sicali

En gång när Bella var liten fick hon ont i dem, hon hade ont när han bajsade och hon kliade sig hela tiden så vi åkte med henne till veterinären som sa att de var fulla och lite inflamerade. Usch vad hemskt det var när de tömde dem, jag höll henne och hon skrek nåt hemskt, efter det har det inte behövts och hon är tre år nu så jag tror inte det är nåt som behöver göras regelbundet. Jag skulle aldrig i livet göra det bara för att det är nåt som skall göras, låter verkligen jättekonstigt.

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

När vår hund "åker på rumpan" på golvet så brukar analsäckarna va fulla.
    Själv vågar jag inte klämma, men min man säger att det är som att klämma en finne.
    Det kommer nån/några droppar vätska. (iallafall på vår hund).

• Freiya

det händer ibland, men inte så ofta.
    ochj man får akta sej för att stå bakom, för jävlar vilken stråle det kommer ibland!

• Tainted

hum okej... ja min hundär väl 7 år nånting men jag har bara haft henne i 2, och på dessa 2 år har jag aldrig gjort det... tänkte bara om det var vanligt. det prgrammet jag såg, som jag skrev om i ts om paret som klämde regelbundet, det var utställningshundar.. kanske något man gör på dom innan dom ska på utställning eller så. kikade lite på tiken här hemma men hittar inte vart dom ska sitta, någon som har koll? på var sin sida snett under rumphålet?

• Rottis77

Klämmer aldrig på min hunds analsäckar, dom ska ju om dom fungerar rätt tömmas när dom bajsar, men jag har vid 2 tillfällen behövt hjälp av vet att tömma dom, och ska man tömma dom rätt så måste man sticka in ett finger i analen annars når man inte hela säcken. Analsäckarna sitter ungefär som klockan Tio i två!!

• Glittrax

nej tror inte att man ska behöva göra det regelbundet om hunden inte har problem av det..min vovve har ialla fall problem. hon är 10 år idag.. och veterinären tyckter hon är för gammal för att opereras.. lite konstigt.. mwen veterinären tömmer ialla fall dom nån/några ggr per år.. och hon har inte några problem alls efter behandlingen! det som är lite läskigt är att vid två tillfällen har veterinären fått geggan rakt i ansiktet.. riktigt äckligt!! men hon fortätter jobba som om inget hänt.. haha..

• untitled

Våran hund brukar "tömma" dom själv. Har läst att man kan/ska göra det och tog upp det med våran uppfödare och hon avrådde det starkt och menade att om man en gång börjar får man fortsätta att tömma dom för alltid. Det är man ju inte sugen på, då får vovven göra det själv tycker jag! ;P

• Woppsiedaisy

Det behöver man endast göra om hunden inte klarar av att tömma dom själv. Hunden ska tömma dom själv, och det gör lite varje gång den bajsar, men vissa kan inte. Börjar hunden "åka på rumpan" kan man ta den till veterinären för att kolla om det behövs.

• SeTa

Min hund är tio år och vi har aldrig behövt tömma hans.

• enlitenbitkaka

Du ska bara göra det om hunden inte kan det själv. Vår vovve fixar det själv så jag har aldrig behövt fixa det. Titta nästa gång du rastar ska du se att det kan droppa lite efteråt...

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • presens konjunktiv

Vi klämmer den stora hundens regelbundet. Den lilla hunden fixar det oftast själv, så där klämmer vi bara någon gång då och då.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • Carisma95

Det kan inte vara så att, om man börjar "hjälpa till" att klämma/tömma dem, så klarar de till slut inte att fungera normalt..?

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
Svar på tråden Klämmer ni analkörtlarna på er hund?